Bilatu
Sartu
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Auzoak
      • Aiete-Miramon
      • Altza
      • Amara
      • Amara Berri-Loiolako Erribera
      • Añorga
      • Antigua
      • Bidebieta
      • Egia
      • Erdialdea
      • Gros
      • Ibaeta
      • Igeldo
      • Intxaurrondo
      • Loiola-Txomiñenea
      • Martutene
      • Morlans
      • Parte Zaharra
      • Ulia
      • Zubieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Eduki babestua
  • Astekaria
  • 20. urteurrena
  • Iritzia
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Komunitatea
  • Agenda
  • Gehiago
    • ATERKI
    • Jaiak
    • Adimena
    • Nor gara
    • Gure berri
    • Txoroskopoa
    • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Sartu
Kultura
Zinema kritika

Edertasunaren bila Van Goghen eskutik

At-Eternitys-Gate
zinea Zinea @Zinea_eus
2019/03/06

Zigor Etxebeste, zinema kritikaria.

‘AT ETERNITY’S GATE’

Zuzendaria: Julian Schnabel
Urtea: 2018
Herrialdea: AEBak eta Frantzia

Vincent Van Gogh margolariaren bizitzak artista madarikatuek dituzten ezaugarri guztiak ditu: desira, pasioa, bizitza zaila, bere arterik gabeko bizitza ez ulertzea, jeinutasuna, sorkuntza mugagabea, gizartearen onespen eza eta, tarteka, gaitzespena, hil osteko esker ona, heriotza misteriotsua… Horrek guztiak ez dio gure gizarteari ihes egin eta zineak, kulturalki espresio masiboa izanik, amua askotan irentsi du. Eta nolabait, Van Gogh film biografikoetan azpigenero bihurtu dela dirudi.

Gaurdaino, ugari dira margolari holandarra protagonista gisa irudikatu dituzten filmak (film labur eta luzeak telebistarako filmak edo doku-dramak barne), baina sei izan daitezke aipagarrienak: Lust for Life (Vincente Minnelli, 1956); Vincent and Theo (Robert Altman, 1990); Yume (Akira Kurosawa, 1990, Beleak atala); Van Gogh (Maurice Pialat, 1991); Loving Vincent (Dorota Kobiela eta Hugh Welchman, 2017) eta At Eternity’s Gate (Julian Schnabel, 2018). Guztiak oso modu desberdinean irudikatzen dute margolaria, eta aktoreek era askotako antzezpenak aurkeztu dituzte ere (Kirk Douglas, Tim Roth, Martin Scorsese, Jacques Dutronc, Robert Gulaczyk eta Willem Dafoe dira, hurrenez hurren, aipatutakoen protagonistak).

Aste honetan, zinema aretoetara iritsi den azkena, At Eternity’s Gate, Julian Schnabelek gauzatutako erretratu oso pertsonala da. Eta ez bakarrik zerbait berria erakusten digulako (aipatutako film gehienek originaltasuna bilatzen dute artista irudikatzean), margolaria den batek Van Goghi buruzko film bat gauzatu duelako ere lehen aldiz. Artista moduan Schnabel Van Goghen atzealdea litzateke, batez ere esker onari dagokionez, newyorktarra aspalditik arte munduan ospea (eta dirua) duelako, eta holandarrak, jakina denez, bizi artean ez zuen ia koadrorik saldu.

Filmak egin dituen bakoitzean, bere ukitu pertsonala eman die beti Schnabelek, eta gehienetan pertsonaia bitxi baten inguruan sortuak izan dira (Basquiat margolaria, Reinaldo Arenas idazlea edo Jean-Dominique Bauby editorea). Horrek ez du esan nahi lan hauek zinema ikuspegitik ondo egituratuak daudenik; plastikoki espresatzen den artista batek zinean ez baitu lengoai estetiko berdina erabiltzen. Schnabelek, estetikari dagokionez, gustu ikaragarria du, eta hori aipatutako filmen forman hautematen da. Baina narrazioa ez denez beti sorkuntza maila berera iristen, nahasmena sortarazi dezake.

At Eternity’s Gate filmak ez du Van Goghen bizitza guztia berrikusten, bere azken urteetan oinarritzen da, hau da, sorkuntzaz blai izan ziren une horietan (Arles, Saint-Remy eta Auvers-sur-Oise, aski ezagunak margolariaren lanagatik). Hala ere, lehen aipatu bezala, Schnabelek hurbilketa pertsonala egin nahi izan du, historia ofiziala alde batera utziz eta «Van Goghen bizitzan sentitzen nituen funtsezko uneak» azalduz.

Horregatik ez da harritzekoa filmaren bukaeran Van Goghen buru-hiltze ospetsuaren teoria baztertzea eta azken urteotan agertu den teoria berri bati ateak irekitzea. Dena dela, Schnabel ez da sentsazionalista bat, eta ez dio aparteko garrantzirik ematen pasarte horri.
At Eternity’s Gate filmean bi atal dira gehien balioetsi ditzakegunak: Willem Dafoe aktoreak sortzen duen sekulako antzezpena (fisikoki eta emozionalki gaindiezina, sari guztiak eraman beharko lituzke), eta Schnabelek duen gustu estetikoa, bai paisaietan (Van Goghek bisitatutako benetako lekuak ikusten ditugu), bai margolanetan (margolariaren ekintza fisiko eta plastikoa agertzen da sinesgarritasunez).

Azken egunetako irakurrienak

 

 

 

Donostiako azken berrien buletina

Donostiako azken berriak biltzen ditu hiru egunean behin.
Astelehen, asteazken eta ostiraletan iristen zaizu posta elektronikora.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943-46 72 36
  • donostia@hitza.eus
  • Ametzagaña, 19 20012 Donostia
  • Nor gara
  • Publizitatea
Berriki Kudeaketa Aurreratua KUDEAKETA AURRERATUARI
DIPLOMA
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.