Bilatu
Sartu
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Auzoak
      • Aiete-Miramon
      • Altza
      • Amara
      • Amara Berri-Loiolako Erribera
      • Añorga
      • Antigua
      • Bidebieta
      • Egia
      • Erdialdea
      • Gros
      • Ibaeta
      • Igeldo
      • Intxaurrondo
      • Loiola-Txomiñenea
      • Martutene
      • Morlans
      • Parte Zaharra
      • Ulia
      • Zubieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Eduki babestua
  • Astekaria
  • 20. urteurrena
  • Iritzia
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Komunitatea
  • Agenda
  • Gehiago
    • ATERKI
    • Jaiak
    • Adimena
    • Nor gara
    • Gure berri
    • Txoroskopoa
    • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Sartu
Kultura
Zinema kritika

Sorkuntzaren musika mihisean

Margolaria
zinea Zinea @Zinea_eus
2019/03/27

Zigor Etxebeste, zinema kritikaria.

‘MARGOLARIA’

Zuzendaria: Oier Aranzabal
Urtea: 2018
Herrialdea: Euskal Herria

Bizitza aurkako indarretan oinarritzen dela diote askok: maitasuna dagoen bezala, gorrotoa hor da ere, alaitasunaren iruntzia tristura litzateke, bakeak gerra du kontrako, zuriak beltza orekatzen du, eta soinuak isiltasuna behar du. Margolaria filmeko une askotan horrelako kontraesanak agertzen dira, eta adibide gisa Kirmen Uriberen hitzak sortzailearen iturburua nondik datorren hausnartzen ari denean: «Entzule izatea oso inportantea da idazle batentzat. (…) Idazle baten beharrik handiena da ez idaztea». Filmaren protagonista denak, Mikel Urdangarinek, idazlearen ildoari jarraituz, gogoeta dotore batekin lotzen du: «Behatzaile eta entzule izateko jarrera antzekoa eskatzen da, baina entzuteak beste jarrera bat eskatzen du, aktiboagoa».

Margolaria pentsamenduzko pintzelkadaz osatuta dago, etengabe, eta Urdangarin abeslariari buruzko dokumentala izan zitekeena, beste zerbaitetan eraldatzen da. Ikusiko ditugu Mikelen kontzertuak, musikariekin entseguak eta grabaketak. Mikeli buruzko oroitzapenak (aita, ama eta arreba agertzen dira), telebistako aspaldiko agerraldiak, eta baita abeslariarekin lotura duten lagun eta ezagunak. Baina, Oier Aranzabalek, maitasunez, nahi duen lekura eramaten du zuzendu duen lehen filma (!), batez ere «sorkuntzaren eta artearen barne munduaren sakonenera sartu eta musikariak proiektatzen dituen itzalak eta berauen forma eta testurak ezagutzera». Metaforikoki esanez, Mikel Urdangarin aingura da filmean, baina itsasontziak nahi duen bakoitzean hura jaso eta korronte desberdinek eroaten dute bazter desberdinetatik.

Horrela, nomada baten antzera, abeslaria mundutik mugitzen ikusten dugu, lehenik Londreserako bidaia batean, adiskide duen Alain Urrutia margolariak oparitzen dion margolan bat jasotzeko aitzakiaz. Bidaia hasten da (monomitoa), baina nahiz eta kronologikoki berreraiki dezakegun, etenaldi asko ditugu abeslariaren bizitzaren beste une asko erakutsiz. Kontzertu bat, non publikoaren erantzun gogotsua eta musikarien jotzea ikusten dugun, baina baita ere saioaren ostean abeslariak sentitzen duen bakardade eta isiltasuna. Edo musikariekin estudioan egiten dituen entseguak eta grabazioak, Urdangarinen musikari buruzko bakoitzaren ekarpenak gehituz horrela. Hemen aipatu dezakegu, esaterako, Nika Bitchiashvili biolin-jotzailearen agerraldia: film labur bat film luzearen barruan (Margolariarekin alderatu dezakegun beste irudi bat matrioshka litzateke, geruza anitzeko lana baita). Edo Okinawan igarotzen duen egonaldia, japoniar musikariekin musika-elkarrizketa bitxiak sortuz. Aipagarria da zati hau nola lotzen den muntaian, Urdangarinek Kirmen Uriberekin duen solasaldian (azken honek kontrakoen ildoa jarraituz), japoniarrek duten ohitura bat aipatzen baitu. Konpontzen dituzten gauzetan akatsak mantentzen dituztela dio, inperfekzioan eta apurtuta dagoen horretan perfekzioa bilatuz. Uribek dioenez, zauriak (arrakalak-akatsak) izateak, humanizatu egiten gaituzte (sic). Orduan, japoniar gitarra-jotzaile tradizional baten notak entzuten hasiko gara eta jarraian, Okinawan egongo gara.

Lehen aipatu bezala, Mikel Urdangarin da Margolariaren protagonista, baina pertsonaia asko azaltzen dira harekin gai desberdinen inguruan hitz egiten. Nola agertzen eta desagertzen diren nahiko bitxia da ere (amarena da harrigarriena, ezustean azaltzen baita Japonen), eta filmaren sortzaileek adierazi duten bezala, «ez da argi utziko ikusitako elkarrizketa Mikelen buruan bakarrik gertatu ote den, amets, imajinazio edo oroitzapen lauso bat izan ote den». Esan bezala, Margolaria film konplexua da, eta aberatsa.

Zuri beltzeko film samur hau kolore eta nota anitzeko lan bat ere bada, eta, artelan onekin gertatzen den moduan, isiltasunean aktiboki begiratu eta entzun behar dugu dituen ñabardura guztiak hautemateko. Hurbildu zaitezte, Margolariak merezi du eta.

Azken egunetako irakurrienak

 

 

 

Donostiako azken berrien buletina

Donostiako azken berriak biltzen ditu hiru egunean behin.
Astelehen, asteazken eta ostiraletan iristen zaizu posta elektronikora.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943-46 72 36
  • donostia@hitza.eus
  • Ametzagaña, 19 20012 Donostia
  • Nor gara
  • Publizitatea
Berriki Kudeaketa Aurreratua KUDEAKETA AURRERATUARI
DIPLOMA
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.