Bilatu
Sartu
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Auzoak
      • Aiete-Miramon
      • Altza
      • Amara
      • Amara Berri-Loiolako Erribera
      • Añorga
      • Antigua
      • Bidebieta
      • Egia
      • Erdialdea
      • Gros
      • Ibaeta
      • Igeldo
      • Intxaurrondo
      • Loiola-Txomiñenea
      • Martutene
      • Morlans
      • Parte Zaharra
      • Ulia
      • Zubieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Eduki babestua
  • Astekaria
  • 20. urteurrena
  • Iritzia
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Komunitatea
  • Agenda
  • Gehiago
    • ATERKI
    • Jaiak
    • Adimena
    • Nor gara
    • Gure berri
    • Txoroskopoa
    • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Sartu
Kultura
Ana Maria Parra Gomez, artista

"Oso emakume erretratugile onak izan dira, baina emakumeak zirenez, ez dira oso ezagunak"

Ana Maria Parra Gomez (Ategorrieta, 1928) artista donostiarrak bizitza guztia darama margotzen, eta bere estudioko leihotik Donostia nola aldatu den ikusi du. Bere ibilbidea errepasatu dugu, berarekin egindako elkarrizketa sakon batean. Pinturarekin nola hasi zen kontatu du, egindako lana errepasatu du, hainbat bitxikeria kontatu ditu eta Donostiako kultura ere izan ditu hizpide. Era berean, XX. mendean emakume artista izatea nolakoa zen azaldu du. Elkarrizketa osoa ostiralean izango da irakurgai paperezko astekarian eta 'Irutxulo.hitza.eus' webgunean, baina, bitartean, hemen duzue aurrerapen txiki bat.

ana maria parra Ana Maria Parra Gomez artista, bere etxeko estudioan. (Argazkia: Joseba Parron San Sebastian)
Beñat Parra @ParraBenat
2020/11/18

Zein esango zenuke dela zure ibilbidean egin duzun gauzarik garrantzitsuena?
Nire bizitzan egin dudan gauzarik garrantzitsuena erretratuari buruzko hitzaldi bat izan da, San Telmo Museoan. Museoaren Lagunek koadro jakin bat aurkezten dute hilabetero museoan bertan, eta koadroari buruzko hitzaldia egiten dute; autorea bizirik badago, berak ematen du hitzaldia. Montserrat Fornells arte historialariak beti esaten zidan nik hitzaldi horietako bat egin behar nuela, eta urtebete pasa nuen hitzaldia prestatzen. Lehen aipatu dizudan koadro hori aurkeztu nuen, museoko biltegietan kolorea galdu zuena, eta erretratu horretaz gain, orokorrean erretratuari buruz hitz egin nuen. Erdi Aroko erretratuetatik hasi nintzen, eta asko hitz egin nuen [Diego] Velazquezi eta Tizianori [Vecellio] buruz. Era berean, emakume erretratugileen inguruan aritu nintzen, ez dutelako inoiz jaso merezi zuten aitorpena. Inpresionismoaren garaian hasi ziren emakumeak pixkanaka garrantzia hartzen, eta, besteak beste, Tamara Lempicka izan nuen hizpide. Izan ere, oso emakume erretratugile onak izan dira, baina emakumeak zirenez, ez dira oso ezagunak. Horretaz gain, erretratuak egiten modeloekin izan ditudan esperientziak kontatu nituen.

Gutxi dira historian zehar aitortza jaso duten emakume margolariak. Nolakoa zen XX. mendean emakume artista izatea?
Nik ez dut diskriminazio handirik nabaritu inoiz, egia esan. Gizonek eta emakumeek parte hartzen genuen erakusketa kolektiboetara obrak bidali izan ditut, eta oso kritika onak jaso izan ditut Alvarez Enparantzaren [Juan Luis] eta Edorta Kortadiren partetik, besteak beste. [Momentu honetan, bere alaba Sofia Arostegi Parrak zera esan zion: «Agian ez duzu diskriminaziorik nabaritu bere horretan, baina kexatu izan zara Euskal Herriko arteari buruzko liburuetan zurekin ikasi zuten eta zurekin batera erakusketak egiten zituzten gizonezko artistei buruz hitz egiten delako, eta zuri buruz ez. Azken finean, emakume izateagatik denbora gehiago egon zara etxean, eta transmisioan gizonen ibilbidea gelditu da; jendeak askoz gehiago ezagutzen ditu gizonezko artistak zu baino eta beste emakumezko artistak baino»]. Bai, hori egia da, transmisioan askoz presentzia handiagoa dute gizonek. Hala ere, ni ez naiz beste artista batzuk bezain beste mugitu, horrek ere eragina izango zuen.

Euskal Herrian oso ezagunak dira zure garaikideak izandako hainbat artista: Jose Luis Zumeta, Tomas Hernandez Mendizabal, Jorge Oteiza, Eduardo Txillida, eta abar. Harremana izan duzu beraiekin?
Bai. Neure burua euren lankidetzat eta laguntzat izan dut beti, segur aski, eurek ni baino gehiago. Adibide bat jartzearren, Zumetak ez zidan inoiz deitu, baina berak nire alabari behin baino gehiagotan esan zion nire obra ezagutzen eta miresten zuela. Niri, ordea, ez zait aitorpen hori iritsi. Hala ere, harremana izan dut belaunaldi horretako askorekin, noski. Tomas Hernandezekin, esaterako, harreman handia izan dut beti, besteak beste, biak oso kritikoak garelako San Telmo Museoarekin. Julio Garcia Sanzekin ere oso ondo eraman izan naiz beti. Azken horrek, esaterako, erretratuak utzi zituen, esaten zuelako asko sufritzen zela erretratuak egiten; ‘zure senarrak ez du dirua nahikoa irabazten? Zertarako egiten dituzu erretratuak?’, esaten zidan txantxetan.

Azken egunetako irakurrienak

 

 

 

Donostiako azken berrien buletina

Donostiako azken berriak biltzen ditu hiru egunean behin.
Astelehen, asteazken eta ostiraletan iristen zaizu posta elektronikora.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943-46 72 36
  • donostia@hitza.eus
  • Ametzagaña, 19 20012 Donostia
  • Nor gara
  • Publizitatea
Berriki Kudeaketa Aurreratua KUDEAKETA AURRERATUARI
DIPLOMA
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.