Bilatu
Sartu
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Auzoak
      • Aiete-Miramon
      • Altza
      • Amara
      • Amara Berri-Loiolako Erribera
      • Añorga
      • Antigua
      • Bidebieta
      • Egia
      • Erdialdea
      • Gros
      • Ibaeta
      • Igeldo
      • Intxaurrondo
      • Loiola-Txomiñenea
      • Martutene
      • Morlans
      • Parte Zaharra
      • Ulia
      • Zubieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Eduki babestua
  • Astekaria
  • 20. urteurrena
  • Iritzia
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Komunitatea
  • Agenda
  • Gehiago
    • ATERKI
    • Jaiak
    • Adimena
    • Nor gara
    • Gure berri
    • Txoroskopoa
    • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Sartu
Kultura
Iker Zabala Goikolea, zinema kritikaria

Jasotzen dudalako ematen dudan beste

izaro
zinea Zinea @Zinea_eus
2022/11/18

Izaro: limoiari eztia

Zuzendaria: Izaro Andres eta Ander Merino.
Urtea: 2022.
Herrialdea: Euskal Herria.

Dokumentalaren lehen pasarteek nora eza eragiten digute, elementu guztiak baitira arrotzak. Pikatu bortitza dugu, ispiluz beteriko gela batetako bazterra erakutsiz. Erdian Izaro Andres musikaria dago, nabarmenki urduri, eskutan dituen paperak buruan jarriz, egoerari aurre egiteko gai denaren ziurtasunik ez balu bezala. Bapateko muntaia azkarrak tentsioa areagotuko du, argi izpi bortitzak ere sartuko dira jokoan. Izaro berak adieraziko digu ez dakiela nondik hasi. Zeri buruz ari da? Film bat eraikitzearen erronkaz? Bere barrenak hustutzeko abiapuntu egokia aurkitzeaz? Akaso bi gauzei buruz. Kontua da, martxan jarriko dela: paperak eskuan dituela, irribarre labur bat egingo dio kamerari, eta nolabaiteko biluzte pertsonala den errelatoari ekingo dio, hitzaurre eder baten bitartez: «Berriro dena egin beharko banu, ez dut uste gai izango nintzenik». Hala barneratuko gara abentura bikoitzean, bi norabide zeharo ezberdinetan, kanpo bidaia eta barne bidaia elkarren ondoan jarriko diren heinean.

Berez pelikula atzera kontaketa baten kronika da, Izaro Andres konpositore, musikari eta kantariak bere ibilbidean (momentuz) izan duen kontzerturik handiena ospatzerainokoa, urte honetako maiatzean Donostiako belodromoan eskainitakoa, 6.000 ikusletik gora eta hainbat gonbidatu esanguratsu tarteko zirela. Banbalina lana erakutsiko zaigu, musikarien artean dagoen sintonia prestaketa prozesuan, eszenara igotzeko garaia hurbiltzen doan heinean tentsioaren indartzea. Eta paraleloan, muntaia baliatuta, filmaren bihotza egongo da, Izaroren barrenetarako jauzia. Hastapenean ikusi dugun ispiluen gela hori espazio abstraktu bilakatuko da (nolabait, Orson Welles-en The lady of Shangai-ren oihartzunak sumatuko ditugu) norberaren psikologia konplexua ulertu nahi duen subjektuaren lurraldea. Bertan egiten diren hausnarketa zoragarriek gordetzen dute filmaren arima bera.

Lehenik eta behin, zinez interesgarriak direlako: lana eta pasioaren arteko muga, fokutik kanporako bizitza, kolapsoa, maitasunaren hautua, ahul kontzeptualizazioa, gorrotoan hasi eta beldurrean jomuga duen bidea… ugariak dira Izarok lehen pertsonan garatuko dituen aspektuak, eta era zehatzean aipatuko ez bada ere, lehen terminoan jarriko zaigu osasun mentalaren gaia. Denak ukitu liriko eta ederra izango du bere idazketan, eta hausnarketon balioa are gehiago handituko da emango den irudi tratamenduaren bitartez. Hasteko musikaria beraren jarrera naturalagatik. Ez du ezkutatzen pasarte hauek duten kutsu teatrala, paperak eskuan dituela azalduko baita etengabe, aldez aurretik idatzitakoa irakurtzen; edonola, hainbat momentutan hegan hasiko da erreferentziazko testu horretatik aldenduz eta ideiak garatu egingo ditu, natural duen hizkuntzak aldi berean plazaratzeko joera horrekin. Gutxi balitz, bisualki pasarte hauek oso landuak egongo dira: angulazio bortitzak, lehen plano muturrekoak, ispiluak baliatuz eratzen diren irudi bikoitz eta errepikatuak. Horrek guztiak indartzen du artstak berak bere narrazioan uzten digun zutabe ugarietako hau: “zenbat Izaro kabitzen diren esistentzia bakarrean”.

Paradoxikoki, ispiluen gela horren indar horretatik sortzen da filmak duen arazo nabarmenena: bi poloen artean dagoen desoreka. Eta ez da prestaketa lanak eta kontzertuaren planifikazioak arazorik daukatenik (egoki helarazten dira musikarien arteko hartu emanak, zintzilik dauden hamarnaka gauzek ondo ez ateratzeko duten arriskua eta ordua heltzen doanerako zirrararen indartzea era duinean dago bildua), baina barne bidaia horren hausnarketek eta irudien indarrak energia gehiegi daukate. Hala, filmaren azken pasarteetan kontzertuaren barrenetan erabat sartuta egongo garela, faltan botako dugu filmak proposatzen duen beste bide introspektibo hura.
Horri gaineratuko nioke kantariaren zaleak nolabait musika gosez gera daitezkeela, izan ere, musikaren inguruko aspektuei buruzko filma denaren sentsazioa dago, baina musika erabat erdigunean egon gabe (estimatuak dira, zentzu honetan, lehen pasarteetan plazaratzen diren tarte erabat musikalak; batez ere, Er(h)ori kantaren bertsioa ederra, Donostiako terrazaren batean, iluntze betean).

Edonola, ezin ukatu Izaro Andres eta Ander Merinok eraiki duten artefaktu honek izaera berariazkoa duela, eta bere introspekzio funtzioetan bete betean kolpatuko gaituela arrakastaren atzeko izatasun hori marraztean. Maiatzeko gau hartan, zuzenean eskainitakoa handia izan bazen, bihotza borborka zela, era berean txalotzekoa da barne arrakala horiek, behin burua hotz dela, plazaratzeko Izarok adierazten duen sentsibilitate eta eskuzabaltasuna.

Azken egunetako irakurrienak

 

 

Euskaraldia Donostian 2025

Ingurumena
Eguzkitza_parkea

Auditz Akular Eguna antolatu dute larunbaterako Altzan

Euskaraldia
euskaraldia

Jai giro ederrean hasi dute Euskaraldia Donostiako hainbat auzotan asteburuan

Jaiak
erraldoi eguna

Erraldoi Eguna egin dute Antiguan, giro paregabean

Euskaraldia

Abiatu da Euskaraldia dantza eta musika artean

Euskaraldia
'ahobizi' eta 'belarriprest' txapak

Donostiako Euskaraldiko egitaraua, auzoz auzo eta egunez egun

euskaraldia
Euskaraldia_hamaikakoa

Gaur hasiko da Euskaraldia

Euskaraldia
chamorro-agote

«Euskaldun guztiok bateratzen gaituen elementu bakarra da euskara»

Euskaraldia
ramon-goikoetxea

«Espero dugu atleten artean Euskaraldiko gure kamisetek arrakasta edukitzea»

Euskaraldia
esther

«Atzerritarrei euskarazko hiztegi txikiak banatuko dizkiegu»

Euskaraldia
haizea-solagurenbeaskoa

«Euskaraldiko hasierako irrika berpiztu nahi dugu»

Azken bideoak

 

Donostiako azken berrien buletina

Donostiako azken berriak biltzen ditu hiru egunean behin.
Astelehen, asteazken eta ostiraletan iristen zaizu posta elektronikora.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943-46 72 36
  • donostia@hitza.eus
  • Ametzagaña, 19 20012 Donostia
  • Nor gara
  • Publizitatea
Berriki Kudeaketa Aurreratua KUDEAKETA AURRERATUARI
DIPLOMA
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.