Norteko geltokiko arkupea lau metro mugituko dute lanek aurrera jarrai dezaten
Euskal Trenbide Sarea (ETS) Brandeburgoko atea izenez ezagutzen den arkupearen lekualdaketa prestatzen hasi da, abiadura handiko Norteko geltoki berriaren ataria eraikitzeko lanekin jarraitu ahal izateko. ETSk sistema horren alde egin du, egitura desmuntatu eta berreraiki beharrean, arkupea bere egungo itxurarekin kontserbatzeko bermea ematen duela uste baitu.
Geltokiko atari lurperatua itxiko duten pantaila hormak eraikitzeko lanak amaitu ondoren, harrera gunea izango dena aire zabalean hondeatu aurreko jarduerei ekin diete. Hondeatu beharreko azalera gaur egun behin-behineko terminalak erabiltzen duenari gehituko zaio, eta 7.400 metro karratuko azalera izango du. Espazio horrek oinezkoak zein aldiriko eta distantzia luzeko bidaiariak banatzeko balioko duen Egiako azpiko pasabide handitu berria barne hartuko ditu.
Brandeburgoko ateak etorkizuneko geltokiaren esparruan hondeatu beharreko eremuaren zati bat hartzen du gaur egun, eta, beraz, ETSren arabera, “ezinbestekoa” da beste leku batean kokatzea.
Zutabeek eratutako multzoa arkuz osatutako bost bao berdineko arkupea da, eta 3,5 metro inguruko luzetarako argia eta 3 metroko zeharkakoa ditu. Arkitektura eklektikoa du, hainbat garaitako estiloak nahasten ditu, eta hori nabariagoa da taulamenduko elementu apaingarrietan eta arkuetan. Forma guztiak hormigoiz eginda daude gaur egun, eta pilastretako fusteek, berriz, harlanduzko aparailua erakusten dute.
Eraikinaren interesik handiena perspektibaren hondoa Maria Kristina zubitik egitea da, haren ardatzaren luzapenean baitago. 2013. eta 2017. urteen artean, arkupea desmuntatu eta berreraiki egin zen, lurpeko autobus geltokia eraikitzearen ondorioz. Lehenago ere desmuntatu zuten, 1992an.
Arkupea hormigoi armatuzko barne egitura batek eusten du, eta, horri esker, egitura horren multzoa bultzatzeko prozedura bat diseinatu ahal izan da, desmuntaketa saihesteko. Bultzatzearen helburua arkupea zeharka 4 metro inguru lekuz aldatzea da, hau da, 150 tona inguruko pisua Frantzia pasealekuko biderantz mobilizatzea, Maria Kristina zubiaren ardatzarekin lerrokatuta. HEOBPBan babestutako zutabetxoaren desplazamendua katalogatutako elementua babesteko egiten da, eta, aldi berean, geltokia eraberritzeko lanak egin ahal izateko.
Joan-etorriko maniobra aste honetarako aurreikusi da. ETSk azaldu duenez, lekualdatzeko eragiketa denbora laburrean egin daitekeen arren –normalean ordubete baino gutxiagoan– prozedura osoaren fase guztiak gauzatzeko, gutxienez lau lanegun beharko dira.