Bilatu
Sartu
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Auzoak
      • Aiete-Miramon
      • Altza
      • Amara
      • Amara Berri-Loiolako Erribera
      • Añorga
      • Antigua
      • Bidebieta
      • Egia
      • Erdialdea
      • Gros
      • Ibaeta
      • Igeldo
      • Intxaurrondo
      • Loiola-Txomiñenea
      • Martutene
      • Morlans
      • Parte Zaharra
      • Ulia
      • Zubieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Eduki babestua
  • Astekaria
  • 20. urteurrena
  • Iritzia
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Komunitatea
  • Agenda
  • Gehiago
    • ATERKI
    • Jaiak
    • Adimena
    • Nor gara
    • Gure berri
    • Txoroskopoa
    • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Sartu
Kultura
Musika Hamabostaldia
Kronika

Ahotsa poz iturri

kea Kea Ahots Taldea.Musika Hamabostaldia
Ignacio Arakistain
2024/08/29

Ahotsa da harmoniko gehien igortzeko gai den instrumentua. Soinua eratzean, bibrazio multzo bat sortzen dute korda bokalek, biolinari eragindako igurtzian sokek eragiten dutenaren antzera. Benetan aberatsa da, ordea, eztarrian ezkutaturik ditugun plegu modukoek eraiki ahal dutena. Emoziorik sakonenak ere kantuz transmititu ohi ditugu, kanal bikaina baitzaigu elkarturik melodia baten bueltan abestearena. Kantuz sortu baikara eta kantuz nahi bizi, badakizue. Ahotsaren potentzialitatea nabarmena izanik, koruen hazkundea eta hedapena ere izugarria izan da Euskal Herrian azken mendean. Hasi talde amateurragoetatik eta buka egungo musika garaikideari txinpartak ateratzeko gai diren talde profesional hainbatekin. Horietako batez, 1997an Enrique Azurza tolosarrak sortutako Kea Ahots Taldeaz, gozatzeko aukera izan genuen atzokoan Kursaaleko erabilera anitzeko aretoetan.

Kutsu intimoa izan ohi dute Rafael Moneok irudikatutako bi kuboetako txikienaren azpian egin ohi diren emanaldiek. Intimoa, batetik, ez delako jende andana hurbiltzen XX. eta XXI. mendeetako musika ardatz izaten duten programak entzutera. La Scalako filarmonikari buruz idatzitako kronika irakurri bazenuen, irakurle, jakingo duzu zertaz ari naizen. Eta bestetik, horrelako kontzertuek ere berea dutelako gertutasun bat eta burutzen denaren apreziazio kristalinoago bat. Kubo handian, guztia izan ohi da birtuosismo, memoriaz jotako partitura eta jendearen orro eta txalo. Anaia txikiak hartzen duen zikloa, ordea, konposatzaileen lanaren ohoretarako burutzen da. Paperean dagoena da garrantzitsua, egileak herenegun amaitutako konpasei ateratzen diete zukua bertatik pasatako bakarlari zein taldeek. Atzokoan, Azurzak aretoan presente ziren bi konpositoreren lanak taularatu zituen. Batetik, Musikene, Euskal Herriko Goi Mailako Musika Ikastegiko irakaslea den Maria Eugenia Luc konposatzailearen Exaudi lana interpretatu zuten. Lan konplexua oro har, melisma eta glissandoen erabilerarekin nota zehatz bati geruzak gehitzen joaten baita. Kantu gregorianoaren zantzuak ere presente egin ziren tenor bakarlariaren interbentzioarekin, amaierako magma koral konplexu eta noten arteko talkez josira iritsi arte. Meritua publikoaren txaloei erantzutera atera zen Lucena.

Zuzendariarengandik ez oso urrun, abesbatzak osatzen zituen bi lerroetatik lehenengoaren ertzean, David Azurza konposatzaile tolosarra kokatzen zen. Berea izan zen arratseko bigarren zatian entzun genuen BAT lana. Zenbaki kardinalari baino batzeari erreferentzia egiten zion piezak hainbat eta hainbat hizkuntzetan ditu txertatuak letra atalak —ich bin, jo sóc, ni naiz— eta Azurzak berau 2017an Bartzelonan ospatu zen musika koraleko mundu mailako sinposiorako idatzi zuen. Diapasoiak eskuan zituztela, nabarmentzekoa izan zen koru kidearen piezan interpreteek erakutsitako konpromisoa. Behin bertaratu zirenei leku eginda, programan Györgi Ligetik, 2006an zendu zen konpositore hungariarrak, izaniko protagonismoa azpimarratu nahiko nuke.

Lineala eta kontenplatiboegia zirudien lehen zatiaren ostean, iratzartzeko modukoa begitandu zitzaigun Morgen pieza bizia. Oilarren soinuak imitatuz, esnatzera doan herrixka baten soinu bilduma burutzen du maisutasunez Ligetik. Dotorezia handiz idatzi zuen gisan, bestalde, bere Lux aeterna ezaguna. 1966an musikari trebeak hamasei ahotsez osaturiko koru mistorako idatzia, errepikatzen doazen zatien gainean eraikitzen du hungariarrak berak mikropolifonia kanonikoa deiturikoa. Airean zintzilik dagoen musika atenporala dirudi tinbrikoki etengabe modulatzen doan masa koralak. Prezisio erabatekoa ezinezkoa izanik, atzokoan faltan bota nituen trantsizio zenbaiten garbitasuna eta hasiera zein amaieren purutasuna. Aipatzekoa izan zen, hala ere, Keakoek akustika ez oso lagungarri batean burutu zuten esfortzua eta lana. Bereziki ederrak Ligetik piezaren amaieran isiltasunean uzten dituen zenbait konpas. Han zerien Azurza zuzendariaren eskuei mugimendua, koru guztia isilik mantentzen zen heinean. Isilunea musikatzeko modua. Ezer ba ote, bada, isilunea baino musikalagorik?

Azken egunetako irakurrienak

 

 

Euskaraldia Donostian 2025

Euskaraldia
euskaraldia

Jai giro ederrean hasi dute Euskaraldia Donostiako hainbat auzotan asteburuan

Jaiak
erraldoi eguna

Erraldoi Eguna egin dute Antiguan, giro paregabean

Euskaraldia

Abiatu da Euskaraldia dantza eta musika artean

Euskaraldia
'ahobizi' eta 'belarriprest' txapak

Donostiako Euskaraldiko egitaraua, auzoz auzo eta egunez egun

euskaraldia
Euskaraldia_hamaikakoa

Gaur hasiko da Euskaraldia

Euskaraldia
chamorro-agote

«Euskaldun guztiok bateratzen gaituen elementu bakarra da euskara»

Euskaraldia
ramon-goikoetxea

«Espero dugu atleten artean Euskaraldiko gure kamisetek arrakasta edukitzea»

Euskaraldia
esther

«Atzerritarrei euskarazko hiztegi txikiak banatuko dizkiegu»

Euskaraldia
haizea-solagurenbeaskoa

«Euskaraldiko hasierako irrika berpiztu nahi dugu»

Eduki babestua
euskaraldia
Euskaraldia

«Lehen hitza euskaraz egitea jarrera natural bat izan beharko litzateke»

Azken bideoak

 

Donostiako azken berrien buletina

Donostiako azken berriak biltzen ditu hiru egunean behin.
Astelehen, asteazken eta ostiraletan iristen zaizu posta elektronikora.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943-46 72 36
  • donostia@hitza.eus
  • Ametzagaña, 19 20012 Donostia
  • Nor gara
  • Publizitatea
Berriki Kudeaketa Aurreratua KUDEAKETA AURRERATUARI
DIPLOMA
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.