'Juan Luis Goenaga. Alkiza, 1971-1976' liburua aurkeztu dute Tabakaleran
Argitalpenak euskal artistaren 1971 eta 1976 urteen arteko sormen prozesua eta esperimentazio garaia jasotzen ditu, bereziki, Alkizan egindako lana azpimarratuz.

Gaur goizean, Donostiako Tabakaleran, Juan Luis Goenaga. Alkiza, 1971-1976 liburua aurkeztu dute. Argitalpen honek euskal artistaren 1971 eta 1976 urteen arteko sormen prozesua eta esperimentazio garaia jasotzen ditu, bereziki, Alkizan egindako lana azpimarratuz. Artistaren alaba, Barbara Goenaga, ekitaldian izan da, Miguel Zugaza Bilboko zentroko zuzendariarekin; Mikel Lertxundi eta Joseba Zulaika liburuko bi testuen egileekin; eta Emiliano Lopez Atxurra Petronorreko presidente eta Museoko Patronatuko bokalarekin.
Aurkezpenean hainbat adituk eta kultur eragilek parte hartu dute, Goenagaren lanaren garrantzia nabarmenduz. Mikel Lertxundi historialariak adierazi duenez, “liburu hau ez da soilik katalogo bat, baizik eta garai jakin bateko sormen ikuspegia eta artistaren bilakaera erakusten duen dokumentu sakona da”.
Liburuaren egileek nabarmendu dute Goenagaren lanak bere ingurune naturalarekin lotura estua zuela, eta, bereziki, Alkizan igarotako urteetan landutako teknikek eta motiboek geroago ere eragin handia izan zutela bere ibilbidean. “Goenagaren obra ez da soilik pintura; argazkia, marrazkia eta esperimentazio plastikoa ere badira. Testuinguru horretan ulertu behar da bere lana”, azaldu du Joseba Zulaika antropologo eta idazleak. Zulaikak honako hau gehitu du: “Haren argazkiek eta pinturek naturarekin elkarrizketa bat proposatzen dute. Ez da bakarrik irudia jasotzea, baizik eta ingurunea sentitzeko eta birsortzeko modu bat”.
Artearen historiarako ekarpena
Liburuak diseinu zaindua du, eta bertan 289 argazki, gehienak bilduma partikularretatik ekarriak, eta bi saiakera bildu dituzte, Goenagaren sormen prozesua sakonki aztertuz: Mikel Lertxundi Galianaren –erakusketaren komisarioa eta liburuaren editorea (Museoko Artxibo eta Dokumentazio Saila)– Un lustro de asombranos diario eta Joseba Zulaika antropologo eta idazlearen Nik ez dut margolan hau margotu. Un mes con Goenaga en Alkiza. Testuak gaztelaniaz, euskaraz eta ingelesez daude. “Hau ez da soilik arte liburu bat, baizik eta Euskal Herriko artearen historiarako ekarpen garrantzitsua”, nabarmendu dute antolatzaileek.
Material grafikoari dagokionez, Antton Elizegi argazkilari lasartearraren 1974ko sei irudirekin abiatzen da, zeinak eragin erabakigarria izan zuen bere lehengusu Juan Luisen prestakuntzan. Hemen Goenaga basoan agertzen da Jose Migel Barandiaranen –harremana izan zuten–, Pio Barojaren, H. P. Lovecraften edo Edgar Allan Poeren obren irakurketaren eraginpean. Sakonean, artea errealitatearen eta ukiezinaren arteko bitartekari delako intuizioa edo ziurtasuna dago.
Urtebetez naturan eta argazkigintzan murgilduta igaro ondoren, pinturara itzuli zen Goenaga, eta argazkigintza esperimentalagoarekin uztartu zuen hura. Horrela, 1973 eta 1975 bitartean, hainbat argazki egin zituen paper fotosentikorraren gaineko landare elementuekin edota pintura edo marrazkiekin nahasita. Lotura estua dute pintura lanekin, konposizio abstraktuetan antzeman daitezkeen elementuak erabiltzen baititu garai horretan: Itzal euriak, Sustraiak, Belarrak, Larruak eta Hari matazak.
Ekitaldiaren amaieran, Juan Luis Goenagaren irudia omentzeko, hainbat autorek bere lanari buruzko hausnarketak partekatu dituzte, artistaren izaera eta sormen ikuspegia nabarmenduz. “Berarekin lan egitea esperientzia paregabea izan zen. Beti zuen jakin mina eta sortzeko grina, eta hori bere lan guztietan nabari da”, esan du Zulaikak.