Bilatu
Sartu
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Auzoak
      • Aiete-Miramon
      • Altza
      • Amara
      • Amara Berri-Loiolako Erribera
      • Añorga
      • Antigua
      • Bidebieta
      • Egia
      • Erdialdea
      • Gros
      • Ibaeta
      • Igeldo
      • Intxaurrondo
      • Loiola-Txomiñenea
      • Martutene
      • Morlans
      • Parte Zaharra
      • Ulia
      • Zubieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Eduki babestua
  • Astekaria
  • 20. urteurrena
  • Iritzia
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Komunitatea
  • Agenda
  • Gehiago
    • 73. Zinemaldia
    • ATERKI
    • Jaiak
    • Adimena
    • Nor gara
    • Gure berri
    • Txoroskopoa
    • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Sartu
Kultura
Zinema kritika
Ander Makazaga, Zinea ataria

Jainkoaren bide zuzenetik aldentzen

zinea 'Gaua' filma.
zinea Zinea @Zinea_eus
2025/11/21

Filma: Gaua.
Zuzendaria:
Paul Urkijo.
Urtea: 2025.
Herrialdea: Euskal Herria.

Euskal mitologiak galdutako izaera berreskuratu zuela erakutsi zigun Paul Urkijok ordura arteko ekoizpen euskal herritar garestiena izan zen Irati (2023) epikoan. «Izena duen guztia bada» lelopean, ahoz aho lehenik, eta liburuetan gero, transmititutako euskal kondaira eta pertsonaiak berreskuratzeko (eta akaso, ezagutzeko) konpromisoz aurkeztu zuen zinemagile gasteiztarrak bere bigarren film luzea. Euskara hutsez errodatua, eta euskal star-system propioa zein heroiaren bidaian ardaztutako kontaketa eredu klasikoa erabiliz, herritarrengana iristeko estrategia ezin hobea diseinatu zuten proiektuaren arduradunek. Sortu zitzaigun galdera, orduan: Irati al da lehen euskal blockbuster-a?

Erantzuna baiezkoa edo ezezkoa izan, gutxik jar dezakete ezbaian gasteiztarra euskal zinema fantastikoaren ordezkari bilakatu zaigula. Basoan (2018), Lanbroa (2023) eta Ehiza (2024) film labur txalotuak zuzendu dituen Aitzol Saratxagararekin batera, gure kondairen eta elezaharren bozgorailu da Urkijo: Gaua, bere hirugarren film luzea, handi eta misteriotsu dator. Irati-ren ekoizpen eredua errepikatu du, eta laminak, jentilak, Mari, Sugaar, Basajaun edo zaldunak agertuko ez diren arren, presente izango dira sorginak, deabruak, akerrak eta akelarreak.

XVII. mendean girotuta, senarrarengandik ihesi hiru emakume maitagarrirekin (Ane Gabarain, Elena Irureta, Iñake Irastorza) topo egingo duen Kattalin (Yune Nogueiras) da istorioko gidaria. Hauek, arropa garbitu bitartean, beldurrezko ipuinak eta herriko esamesak —horien bilduma behartua dirudi batzuetan— partekatuko dituzte, denetan ere neska gaztea protagonista izango delarik: lau ataletan banatuta (1-Gaueko; 2-Inguma; 3-Mateo Txistu; 4-Akelarre), bakoitzak ipuin bat birsortuko du, non erlijioa, sinesmenak, balio kristauak edota debekatutako maitasunak lehen lerrora etorriko diren.

Filmaren kontatze egiturak hautsi egingo du linealtasuna, baina badaude bi elementu enbor bereko adar ezberdinak kateatuko dituenak: iluntasuna eta soinu paisaia. Fantasiazko generoko pelikula ia orotan bezala, tentsio narratiboari eusteko, ikus-entzuleari urruntasun formalarekin kolpatu behar zaio, erakutsi beharrean ezkutatuz, eremuz kanpokoari bizitza eta presentzia emanez. Iradokizunaren geografia deritzona baliatuz, naturaz gaindiko izaki, mehatxu eta izpirituak hor daudela ez ahaztera tematuko da Urkijo, Jainkoaren bide zuzenetik aldentzen den unibertso mitologikoa goratuz.

Euskal Herriko basoetan apenas argituko du egunak, eta hor kanpoan dabiltzanek pozez hartuko dute lanbroak mugatutako ikus-ahalmena. Alerta egoera konstantean egotera behartuko gaituzte zuhaitz artetik datozen orroek zein atsedenik emango ez diguten biolin akorde eutsiek. Baina bat-batean, dantzarako deia luzatuko digute sugarren kraskakek, biluziko dira gorputzak, eta askatuko dira arimak. Botako dugu orduan, beldurti, galdera: «Izena badu, bada?».

Azken egunetako irakurrienak

 

 

 

Donostiako azken berrien buletina

Donostiako azken berriak biltzen ditu hiru egunean behin.
Astelehen, asteazken eta ostiraletan iristen zaizu posta elektronikora.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943-46 72 36
  • donostia@hitza.eus
  • Ametzagaña, 19 - 20012 Donostia
  • Nor gara
  • Publizitatea
Berriki Kudeaketa Aurreratua KUDEAKETA AURRERATUARI
DIPLOMA
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.