RIBERAS SEMAFORIZATZEA AKATS HANDIA DA
Kalapie Hiriko Txirrindularien Elkartea Riberaseko auzokideekin batera mugikortasun sailak abenduaren 9an egindako bileran izan zen. Bertan, auzoarentzat etorkizunean aurreikusitako mugikortasun proposamenak aurkeztu ziren. Mugikortasun sailak proposamenak hiru fasetan banatuta aurkeztu zituen. Lehenengo bi fasetako planteamenduak zehaztu eta azaldu ziren, eta hirugarren fasearen zirriborroa ez zen aurkeztu, epe ertainera bideragarria ez delako. Prentsa-ohar honetan, 1. FASEARI... Gehiago irakurri
Kalapie Hiriko Txirrindularien Elkartea Riberaseko auzokideekin batera mugikortasun sailak abenduaren 9an egindako bileran izan zen. Bertan, auzoarentzat etorkizunean aurreikusitako mugikortasun proposamenak aurkeztu ziren.
Mugikortasun sailak proposamenak hiru fasetan banatuta aurkeztu zituen. Lehenengo bi fasetako planteamenduak zehaztu eta azaldu ziren, eta hirugarren fasearen zirriborroa ez zen aurkeztu, epe ertainera bideragarria ez delako.
Prentsa-ohar honetan, 1. FASEARI buruzko gure jarrera, ikuspegia eta hobekuntza-proposamenak azaldu nahi ditugu, fase honetarako auzoan hainbat aldaketa proposatu baitziren
Ikasbide eta CDO Riberas inguruko eremurako:
- Trafikoaren noranzkoa aldatzea Beroiz kalean eta Bartzelona etorbidean.
- Pablo Gorosabel kalearen erabateko oinezkoentzako bihurtzea Ikasbide ikastetxearen aurrean. Bertan, 20:00etatik 08:00etara soilik aparkatu ahal izango da, eta egoiliarrak eta garajeen jabeak bakarrik pasa ahalko dira.
Bartzelona etorbiderako:
- Oinezkoentzako bi pasabide elebatu berri sortzea erdiko plazen artean: bata Santiago plazaren eta María Zambrano plazaren artean, eta bestea Giuseppe Verdi plazaren eta Jesús M. Alkain plazaren artean.
- Bartzelona etorbideko azken zatian, zehazki Juan Zaraüeta eta Nemesio Etxaniz kaleen arteko tartean, Nemesio Etxanizerako noranzkoan doazen bi zirkulazio-erreiak bakarrera murriztuko dira. Bidegorria egungo espaloitik galtzadara eramango da, oinezkoentzako espazioa handituz.
- Azkenik, etorbide osoa semaforizatzeko proposamena aurkeztu da, oinezkoentzako pasabide guztietan, pasabide berriak barne.
Proposamen hauetako batzuk jada proposatu genituen elkartetik 2024ko irailean mugikortasun sailaren eta auzo-elkartearen arteko bilera batean. Semaforizazioaren salbuespenarekin, gainerako proposamenak oso positibotzat jotzen ditugu. Jarraian, gure ikuspegia azaltzen dugu:
Oro har, uste dugu Ikasbide eta CDO Riberas inguruko eremurako proposamenek nabarmen hobetuko dutela auzoko bizilagunen oinezkoen eta bizikleta erabiltzaileen segurtasuna eta mugikortasuna, baita Ikasbide ikastetxeko ikasle guztiena ere, hainbat arrazoirengatik:
- Nemesio Etxaniz kaletik doan bidegorriak Beroiz kalearekin duen gurutzagunean dagoen txirrindularientzako puntu beltza ezabatuko da.

- Egoiliarrak ez diren ibilgailu motordunen trafikoa mugatzeak nabarmen handituko du Ikasbide ikastetxearen inguruko mugitzeko askatasuna, bereziki ikasleen sarrera-irteeretan, gaur egun auzora eta CDO Riberasera iristeko bide hau erabiltzen duten ibilgailuen zirkulazioa murriztuko delako. Kezka sortzen digu neurri hau indarrean jarri ondoren oinezkoentzako kale berri hau egoiliarrak ez diren pertsonek eta/edo garaje-jabeek Riberas de Loiolako pasealekutik sartzen jarraitzea. Espero dugu mugikortasun sailak egoera hori saihesteko neurriak hartuko dituela, eta peatonalizazioak bere funtzioa erabat beteko duela.
Horrez gain, hainbat hobekuntza proposatu nahi ditugu:
- Bartzelona etorbidean noranzko bikoitzeko bidegorri berri bat sortzea, Ikasbide ikastolako ikasle guztiek eta CDO Riberaseko erabiltzaileek instalazioetara modu seguruan bizikletaz iritsi ahal izan daitezen. Egoiliarrentzako aparkalekuak kentzeak sortutako galera Riberas de Loiolako pasealekuaren amaieran aparkaleku berriak sortuz konpentsa liteke, adibidez zirkulazio-errei bat kenduz eta lerroko aparkalekuak diagonalez ordezkatuz.
- Pablo Gorosabel kalean, Ikasbide ikastetxearen aurrean dagoen hesia kentzea.
Bartzelona etorbideari dagokionez, 2024ko iraileko bileran proposatu genuen bezala, plazen artean oinezkoentzako bi pasabide berri sortzea eta bidegorria galtzadara jaistea espaloian oinezkoentzako espazioa irabazteko egokiak eta zuzenak iruditzen zaizkigu. Hala ere, abenduaren 9an egindako bileran adierazi genuen bezala, etorbide osoa semaforizatzeko proposamena oinezkoen askatasunaren eta eskubideen aurkako atzerapausotzat eta akats handitzat jotzen dugu. Gainera, neurri honek ez luke soilik oinezkoa kaltetuko; garraio publikoa ere kaltetua izango litzateke (mugikortasun sailak berak bileran adierazi zuen bezala), baita egoiliarren ibilgailu bidezko mugikortasuna ere, garajeetara sartzeko orduan.
Hainbat arrazoi tekniko eta ondorio daude Bartzelona etorbidearen semaforizazioaren aurka egotera garamatzatenak:
- Proposamena inposatua da eta ez da adostu auzo-elkartearekin.
- Ez dago irizpide teknikorik semaforoak instalatzeak oinezkoen segurtasuna handitzen duela frogatzen duenik. Ez dago mugikortasun-gidarik, hiri-diseinuko gidarik, estatistikarik edo antzeko ingurune urbano eta egoiliarretan semaforizazioak bide-segurtasuna hobetzen duela babesten duen adibiderik.
- Bartzelona etorbideko oinezkoen segurtasunaren arazo nagusia bi faktoreren ondorio da::
- Zuzena eta zabala den errei bikoitzeko zirkulazioa, ibilgailu motordunen azelerazioa sustatzen duena.
- Egoiliarrak ez diren ibilgailuen igarobide-trafikoa, batez ere Irungo plazako biribilgunearen eta Riberas Loiolarekin lotzen duen biribilgunearen artean.
- Uste sendoa dugu beste neurri batzuk, antzeko kasuetan beste leku batzuetan ikasitako esperientzietan oinarrituta, hala nola hirigintza taktikoa erabiliz egindako jarduerak (chicane-ak, zirkulazio-erreien murrizketa partzialak, galtzadaren zabalera aldatzea, margoketak, seinaleztapen egokia, etab.), askoz eraginkorragoak direla 20–30 km/h-tik gorako abiadurak saihesteko, oinezkoen mugitzeko askatasuna eta garraio publikoaren eraginkortasuna kaltetu gabe. Era berean, igarobide-trafikoa nabarmen murriztu daiteke zirkulazio-noranzkoak berrantolatuz eta ibilbide batzuk aldatuz, auzoa pasabide gisa erabiltzea desinzentibatuz.

- Semaforizazioaren aurkako argudioak hainbatetan argitaratu ditugu, eta hauek dira ondorio negatiboetako batzuk::
- Itxaronaldi luzeak, bereziki egoiliar diren oinezkoentzat, azkenean gorriz zeharkatzera bultzatzen dituztenak, eta horrek segurtasun eza areagotzen du.
- Oinezkoen segurtasunaren erantzukizuna oinezkoaren jokabidearen gain uztea, arau semaforikoa ez urratzean oinarrituta, ibilgailu motordunaren erantzukizuna saihestuz. Oinezkoak semaforoa urratu, gorriz zeharkatu eta istripua jasaten badu, ibilgailuaren gidaria errugabetzat geratzen da.
- Garraio publikoaren atzerapen posibleak. Zortzi pasabide semaforizatu berri instalatzeak autobusak maizago gelditzera behartuko ditu Riberas de Loiolan, eta horrek zerbitzua okertuko du, ez soilik Riberaseko egoiliarrentzat, baita beste auzo batzuetako erabiltzaileentzat ere.
- Egoiliarrentzako garajeetara sartzeko eta handik irteteko denboraren luzapena, auzo barruko itxaronaldi semaforikoengatik.
- Semaforoen sinkronizazioari eta “olatu berdea” sortzeko arriskuari dagokionez: gai hori bileran planteatu zen, eta mugikortasun sailak argi utzi zuen semaforoak ez zirela modu horretan sinkronizatuko. Hala ere, “olatu berdea” ez sinkronizatzeak, garraio publikoari kalte egiteaz gain, egoera arriskutsuak sor ditzake, hainbat arrazoirengatik:
- Ibilgailu motordunen gidariek, bereziki motozikletek, azelerazio bortitzak egiten dituzte itxaronaldi semaforikoak saihesteko, garajeetara ahalik eta azkarren iristeko edo auzotik irteteko.
Semaforizazioa, hasiera batean segurtasuna bermatzeko neurri erakargarria dirudien arren, praktikan argudio faltsua da. Sinetsita gaude haren ezarpenak ezinegona sortuko duela, segurtasuna ez dela hobetuko eta erabiltzaile guztien mugikortasuna okertuko dela (mugikortasun aktiboa, garraio publikoa eta banakako garraio motorduna).
Horregatik guztiagatik, gure laguntza, ikuspegia eta lankidetza osoa eskaini nahi dizkiegu udalari (mugikortasun sailari) eta Riberaseko auzokideei, kostu antzekoa duten baina gure ustez askoz eraginkorragoak izango diren eta bizikidetza, segurtasuna eta egoiliarren mugikortasuna hobetuko dituzten beste irtenbide batzuk bilatzeko, garraio publikoari kalterik egin gabe. Beste irtenbide mota batzuek auzo atsegin eta bizigarri bat ekar dezakete, bere ingurune urbanistikoarekin bat egiten duena, non oinezkoaren mugitzeko askatasuna diseinuaren ardatz nagusia den, garraio publikoa indartzen den, eta ibilgailu motordunak “oinezkoaren kalea zeharkatu” behar duen, eta ez “oinezkoak galtzada zeharkatu”.


