Vertiz Motor kontzesionarioa eraisten hasi dira Urumea ibaiaren bideratze lanekin jarraitzeko
Urumea ibaiaren uholdeei aurre egiteko lanen bigarren faseak aurrera jarraitzen du. Lan horien mugarri teknikoetako bat da Martuteneko Vertiz Motor kontzesionarioaren eraisketa. URA Uraren Euskal Agentzia atzo hasi zen eraisketa lanekin. Martuteneko zubiaren eta 27 Industrialdearen arteko zatiaren 500 metroen erdia liberalizatzen du, gutxi gorabehera. Donostiako Udalak kontzesionarioaren lursaila desjabetzeko baimena jaso zuen azaroan, eta URAren esku utzi zuen lursaila.
Eraitsi ondoren, bide zatiaren ibilguaren zabalera induskatzen eta bikoizten jarraitu ahal izango dute; jatorrizko 25 metroetatik, egin ondoren izango duen ibilguaren zabaleraren 50 metrora arte Hain zuzen ere, ibilgua zabaltzeko bigarren faseko lanak ia bukatuta daude ibaian behera, kontzesionario zaharraren eremuaren amaieraren eta industrialdearen zubiaren artean. Lan horiek egiteko 95.000 metro kubiko lur hondeatu behar izan dira; 9.500 kamioi inguru.
Kontzesionarioaren eraistea bukatzean, obrek hurrengo hilabeteetan ere jarraituko dute, uda aprobetxatzeko eta ahalik eta gehien aurrera egiteko lurren indusketarekin eta ibilguan egin beharreko gainerako lanekin. Hala nola, 27 Industrialdeko hondakin-urak jasoko dituen eta ponpaketa bidez araztegiraino eramango dituen saneamenduaren lurpetik bideratzea edo sartzea.
32 milioi euro
Bigarren faseak 13 milioi euroko aurrekontua du. Lehen faseko lanek bezala, Urumearen ur-goraldien aurrean babesteko lanen bigarren faseak Eskualde Garapeneko Europako Funtsaren (EGEF) finantzaketa jasoko du. I. eta II. faseetako jarduera guztira 32 milioi euroko inbertsioa dakarte.
Egingo diren lanei dagokienez, ibaiaren ezkerraldean, horma bertikal bat eraikiko da lehenengo 200 metroetan zehar, ibaian behera, Villa Caney pareraino. Puntu horretatik aurrera, bideratzeak harri-lubeta etzanarekin jarraituko du, eta landare-estaldura izango du. Behin bideratze hori egindakoan, oinezkoek eta txirrindulariek Apostolado-ra arte igaro ahalko dute erriberako ibilbide berri bat baliatuz. Ibilbide berri hori Martutene hiriaren erdigunearekin lotzen duen bidegorriarekin bat egingo du, 27 industrialdearen bidearen parean.
Dena dela, eskuinaldea da Urumea ibaiaren ibilguaren zabaltze lanen zatirik handiena hartuko duena. Horretarako, Sarruetako bidearen ondoan lur-erauzketak egin dira eta bertan zeuden baserri eta tailerrak eraitsi dira. Jarduketa horien helburua da ibilgua handitzea eta 27 Industrialdeko biribilgunea eta Martutene berriro lotuko duen bidea berregitea. Era berean, industrialdeko zubiaren parean abukatuko den oinezkoentzako pasealeku bat sortuko da. Ibaiaren ondoan parke lineal txiki bat ere sortuko da, ur-mailaraino iristeko bi harmaila izango dituena.
Eskuinaldeko lanak Lazuneneko karobi zaharraren ondare-kontserbazioarekin osatuko dira. Sarruetako bide berrirako espazioa sortzeko, XIX. mende bukaerako instalazio industrial hau harriz harri desmuntatu eta metro batzuk beherago berreraiki dute. IRUTXULOKO HITZAk Lazunenea baserri zein karobiaren inguruko erreportajea argitaratu zuen.