Bilatu
Sartu
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Auzoak
      • Aiete-Miramon
      • Altza
      • Amara
      • Amara Berri-Loiolako Erribera
      • Añorga
      • Antigua
      • Bidebieta
      • Egia
      • Erdialdea
      • Gros
      • Ibaeta
      • Igeldo
      • Intxaurrondo
      • Loiola-Txomiñenea
      • Martutene
      • Morlans
      • Parte Zaharra
      • Ulia
      • Zubieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Eduki babestua
  • Astekaria
  • 20. urteurrena
  • Iritzia
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Komunitatea
  • Agenda
  • Gehiago
    • ATERKI
    • Jaiak
    • Adimena
    • Nor gara
    • Gure berri
    • Txoroskopoa
    • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Sartu
Kultura

Oihalaren atzeko Antzoki Zaharra, Amable Ariasen begietatik

'Amable Arias banbalinetan' erakusketa irekiko dute gaur San Telmo Museoan. Artistak 1950eko hamarkadan Antzoki Zaharrean marraztu zituen lanen bilduma bat erakutsiko dute.

amable arias san telmo museoa
Nerea Lizarralde
2023/02/17

Publikoarentzat ez da erraza izaten oihalaren atzealdean gertatzen dena ezagutzea. Hain zuzen, 24 urteko Amable Arias gazteak (Bembibre, Leon, Espainia, 1927 – Donostia, 1984) agertoki gaineko ikuskizunak erakusten ez duen intimitatea irudikatzea lortu zuen Donostian, Antzoki Zaharrean. Orain, garai horretan marraztutako obra ikusgai dago San Telmo museoan. 1955 eta 1959 urteen artean Antzoki Zaharrean egindako 79 marrazki eta akuarela bildu dituzte. Haren bikotekide Maru Rizok San Telmo Museoari dohaintzan emandako piezak dira. Artista hil zenetik, Rizok lan handia egin du haren obra zabaldu eta ezagutzera emateko.

Amable Arias eta bere gurasoak 1942an iritsi ziren Donostiara. 1951n, Ariasen amak, Pilar Yebrak, Antzoki Zaharreko arropazaindegian lanean hastea lortu zuen, eta, Amable Ariasek handik pasatzen ziren aktoreak, dantzariak eta bestelako pertsonaiak erretratatu zituen. Artelanez gain, garaiko zenbait artistek Ariasi sinatuta emandako argazki batzuk ere dohaintzaren parte dira, eta hauek ere ikus daitezke erakusketan (Antonio Machin edo Imperio Argentinarenak, besteak beste).

Artistak ordura arte ezagutu zuen munduarekin alderatuta (Leongo meatzaritza zona batean hazi zen), zeharo desberdina zen mundu bat topatu zuen han. Arratsalde asko pasatu zituen han. Giro askeagoa eta bere arau propioak zituen banbalina arteko mundu batean: vedette, aktore, zinemagile eta umoregileena. Gainera, Amable Ariasek ezohiko haurtzaroa izan zuen. 9 urterekin istripu larri bat izan zuen tren geltoki batean, Horren ondorioz, ebakuntza larri ugari egin behar izan zizkioten. Eta etxean sartuta egon zen urte luzez (hortik zetorkion bizitza guztian pairatu zuen herrentasuna). Beraz, Antzoki Zaharrean, artistak 24 urte zituenean, ordura arte ezagutu ez zuen mundu batean murgiltzeko aukera izan zuen. Berak eta garaiko jende gehienak ezagutzen ez zuen giro bat.

Mikel Lertxundi arte historialaria arduratu da bilduma honetako piezak dokumentatzeaz eta ikertzeaz, Maru Rizok gordetzen duen bilduma eta San Telmo Museoaren artean zubi lana egiteaz. Kontatu du artistak ez zuela kasik formakuntza akademikorik izan. Ascensio Martiarena izan zuen maisu, baina etxean sartuta egon behar izan zuenez, ez zuen aukerarik izan gehiago ikasteko. Eta denbora behar izan zuen konfiantza izan eta antzokiko artisten erretratuak egiten hasteko. 1951n hasi zitzaion amari laguntzen, baina 1953ra arte ez zuen ezer marraztu. Lertxundiren ustez, antzokian eroso sentitu ahal izateko figura garrantzitsua izan zen Ana Mari Vidaurre, Antzoki Zaharreko aretozaina.

Askotariko emanaldiak egiten ziren garaiko Antzoki Zaharrean: 1910 eta 1920ko zinema mutua, lauzpabost urteko atzerapenarekin iristen zen garaiko zinema, kontzertuak, antzerki klasikoa eta garaikidea eta ‘La Revista’ izeneko generoko ikuskizunak. Genero horretan collage bitxiak egiten ziren, umorezko sketchak, musika eta dantza nahastuz. Vedette-a izan ohi zen emanaldi hauetako izarra. Amable Ariasek, beraz, mota guztietako artistak erretratatu zituen: aktoreak, musikariak, zinemagileak, antzerkigileak, aktoreak, vedetteak… Besteak beste, Lina Morgan vedette espainiarra, 1957an, Mujeres odiosas ikuskizunarekin etorri zenean Donostiara. Antzoki Zaharrean egindako erretratuak dira gehienak, baina badago bat Viktoria Eugenian egindakoa, eta beste bat Plaza Berrian marraztutakoa.

Formakuntza urria izan bazuen ere, Lertxundik nabarmendu du berezko gaitasuna zuela detaile gutxirekin, trazu fin eta kolore freskoen bidez, mundu hura islatzeko. Gainera, Arias pobrea zen. Oso egoera ekonomiko zaila izan zuen bere familiak. Bere aitak tratu txarrak ematen zizkien amari eta Amableri, eta azkenean abandonatu egin zituen. Sekulako egoera ekonomiko txarrean utzi zituen. Hala eta guztiz ere, edozein paper erabilita ere, eta baliabiderik gabe, erretratu ederrak egin zituen. Aurpegirik ez zuen inoiz marraztu, ezaugarri fisonomikorik gabekoak dira guztiak, eta hala eta guztiz ere, ikusleak sumatzen du zen den erretratatuaren jarrera eta aldartea, eta aukera ematen dio ikusleari banbalina arteko mundu hori irudikatzeko. Artistei lapurtutako une intimoak, nekea zein atseden uneak, vedette eta dantzarien jantziak eta sentsualitatea… Batzuetan, banbalinetatik  harago ere egiten zen, emanaldiren batean eserleku libreak geratzen zirenean, Amable Arias emanaldian geratzen zen, eta artisten mugimenduak ere erretratatu zituen marra azkar eta fin batzuen bidez. Artistez gain, Antzoki Zaharraren ikuspegi desberdinak eta langileak ere marraztu zituen: antzokiko jostunak, aretozainak, leihatilako langileak, baita antzokiaren sarrerako zein barrualdeko zenbait irudi ere.

Garai honetan hasi zen Amable Arias bere estilo propioa lantzen, eta Lertxundiren arabera, 60ko hamarkadan landu zituen margolanetan nabari da nabari da garai honek utzitako arrastoa. Gerora, garai honetan bizitakoari esker, ikuspegi kritikoagoa landu zuen bere obran. Lertxundiren ustez, Ariasen ibilbidean “fundazionala” izan da Antzoki Zaharra bilduma: «Geroago helduko zen haren izpiritu kritikoa falta du oraindik, baina antzokian izandako esperientzia horri esker lortu zuen, hain zuzen ere, zentzu kritiko hori». Etxetik atera gabe pasatu zuen denboran, idazteari, komikiak eta eleberriak irakurtzeari eta marrazteari emana egon zen, eta fantasiazko mundu bat eraiki zuen bere baitan. Antzoki Zaharreko barne munduak fantasiazko beste unibertso bat ekarri zion.

‘Amable Arias banbalinetan’  maiatzaren 28a arte izango da zabalik, laborategia aretoan, doako sarrerarekin, eta jarduera batzuk antolatu dituzte erakusketa osatzeko.

Erlazionatutako edukia“Amable izugarria da. Amableren obrak behar du begiratzea. Amablek deitu egiten zaitu”

Azken egunetako irakurrienak

 

 

Euskaraldia Donostian 2025

Euskaraldia
euskaraldia

Jai giro ederrean hasi dute Euskaraldia Donostiako hainbat auzotan asteburuan

Jaiak
erraldoi eguna

Erraldoi Eguna egin dute Antiguan, giro paregabean

Euskaraldia

Abiatu da Euskaraldia dantza eta musika artean

Euskaraldia
'ahobizi' eta 'belarriprest' txapak

Donostiako Euskaraldiko egitaraua, auzoz auzo eta egunez egun

euskaraldia
Euskaraldia_hamaikakoa

Gaur hasiko da Euskaraldia

Euskaraldia
chamorro-agote

«Euskaldun guztiok bateratzen gaituen elementu bakarra da euskara»

Euskaraldia
ramon-goikoetxea

«Espero dugu atleten artean Euskaraldiko gure kamisetek arrakasta edukitzea»

Euskaraldia
esther

«Atzerritarrei euskarazko hiztegi txikiak banatuko dizkiegu»

Euskaraldia
haizea-solagurenbeaskoa

«Euskaraldiko hasierako irrika berpiztu nahi dugu»

Eduki babestua
euskaraldia
Euskaraldia

«Lehen hitza euskaraz egitea jarrera natural bat izan beharko litzateke»

Azken bideoak

 

Donostiako azken berrien buletina

Donostiako azken berriak biltzen ditu hiru egunean behin.
Astelehen, asteazken eta ostiraletan iristen zaizu posta elektronikora.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943-46 72 36
  • donostia@hitza.eus
  • Ametzagaña, 19 20012 Donostia
  • Nor gara
  • Publizitatea
Berriki Kudeaketa Aurreratua KUDEAKETA AURRERATUARI
DIPLOMA
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.