Bilatu
Sartu
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Auzoak
      • Aiete-Miramon
      • Altza
      • Amara
      • Amara Berri-Loiolako Erribera
      • Añorga
      • Antigua
      • Bidebieta
      • Egia
      • Erdialdea
      • Gros
      • Ibaeta
      • Igeldo
      • Intxaurrondo
      • Loiola-Txomiñenea
      • Martutene
      • Morlans
      • Parte Zaharra
      • Ulia
      • Zubieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Eduki babestua
  • Astekaria
  • 20. urteurrena
  • Iritzia
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Komunitatea
  • Agenda
  • Gehiago
    • ATERKI
    • Jaiak
    • Adimena
    • Nor gara
    • Gure berri
    • Txoroskopoa
    • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Sartu
Kultura
Mojo Workin'
Kronika

Jamaikatik Chicagora, Donostiatik

1960ko hamarkadaren bueltako musika beltzak Dabadaba aretoa bete du bigarren urtez jarraian, Mojo Workin' jaialdiaren eskutik. Keith & Tex eta John Primer mitoak ikusteko aukera izan dute bertaratutakoek.

primer1 John Primer bluesaren mitoarena izan zen Mojo Workin'-eko larunbateko kontzertu nagusia.Juan G. Andrés
Beñat Parra @ParraBenat
2025/03/24

Mojo-a deitzen zaie hoodoo izeneko praktika espiritualekin lotutako amuletoei, konjuru batzuk erabilita helburu jakin batekin “lanean” jartzen direnak. XIX. mendean, AEBetako hegoaldeko esklabo beltzek sortu zuten hoodoo-a, eta komunitate horretatik sortu zenez blues musika, hoodoo-a, mojo-ak eta horren inguruko beste hainbat elementuren inguruan mintzatzen dira blues abesti klasiko asko eta asko. Ezagunena Got My Mojo Working da, Ann Colek 1956an grabatutakoa eta Muddy Watersek hurrengo urtean ospetsu bihurtutakoa. Abesti horretatik datorkio izena asteburu honetan hamabigarrenez egin duten Donostiako Mojo Workin’ jaialdiari. Eta asteburuan bizitakoaren ondoren, argi esan daiteke: mojo-a lanean dauka Mojo Workin’ jaialdiak, gutxitan entzun daitezkeen maila handiko doinuak ekarri baititu Donostiara, beste behin ere. Dabadabako kontzertuak oso arrakastatsuak izan ziren, baita ondorengo Bukowskiko DJ saio luzeak ere.

1960ko hamarkadaren bueltako musika beltza izan du hizpide beti Mojoak, batez ere estatubatuarra, baina ez soilik, Arkaitz Kortabitarte Punko antolatzaileak hedabide honetan joan den astean azaldu zuen moduan, hainbat geldialdi egin behar izan baititu jende askok bluesera iritsi arte: punka entzuten hasi, bat-batean ska bertsio bat entzun, ska revival mugimenduan murgildu, soul bertsio batera iritsi, sakondu eta bluesera heldu. Hain zuzen ere, reggae, ska eta rocksteady doinu jamaikarrena izan zen ostiraleko gaua Dabadaban.

magnetohones

The Magnetophones zaragozarrek ireki zuten ostiraleko gaua Mojo Workin’ jaialdian.Juan G. Andrés

The Magnetophones talde zaragozarrak ireki zuen gaua, The Specials, Madness eta Bad Manners taldeen estiloko ska eta reggae doinuekin, 1960ko hamarkadan Jamaikako musikan eragina izan zuten soula, rhythm & bluesa eta tarteka funka atzean utzi gabe. Aretoa dantzan jarri zuten aragoiarrek, eurek azaldu izan duten moduan, reggae eta boogaloo estiloak nahastuta ateratzen den reggaeloo-arekin —hala du izena 2019an argitaratu zuten diskoak—.

Ez ziren faltatu Big Mama, Dragonflies eta Sexy Bombom-en moduko abesti arrakastatsuak, ezta Boogie in My Bones dantzagarria ere, goraino betetako Dabadaba saltoka jarri zuena. Erritmo bizikoa ez ezik, aldarrikatzailea ere bada The Magnetophones taldea, eta hori argi erakutsi zuten Antiracist abesti indartsuarekin. Eta, amaieran, bide orri argi bat eman zieten ikusleei: “Osasuna, muxuak, amodioa, antifaxismoa eta musika beltza”. Hala izan bedi.

keith-tex

Keith & Tex bikote jamaikarra izan zen Mojo Workin’-eko ostiraleko kontzertu nagusia.Juan G. Andrés

rudy-mills

Rudy Millsek hainbat abesti jo zituen Keith & Texekin batera ostiralean Mojo Workin’ jaialdian.Juan G. Andrés

Ordubete pasatxoko kontzertua eman zuten aragoiarrek, eta behin motorrak berotuta, orduan bai, zaleak prest zeuden Keith & Tex mito jamaikarrak ikusteko. 1960ko hamarkadatik rocksteady musika egiten daramaten arren, forma onean jarraitzen dutela erakutsi zuten jamaikarrek (Keithek, bereziki),  The Steadytones alemanek lagunduta eta, tarteka, Rudy Mills jamaikarraren parte hartze indartsuarekin.

 

Amaieran, bide orri argi bat eman zien ikusleei The Magnetophonesek: “Osasuna, muxuak, amodioa, antifaxismoa eta musika beltza”

 

Rocksteady Got Soul Revue ikuskizuna da bikotea Rudy Millsekin hiriz hiri eskaintzen ari dena eta Donostian ere hori eskaini zuen, 1950ko hamarkadatik zetorren Jamaikako reggaetik hasi eta AEBetako soul eta rhythm & blues doinuek 1960ko hamarkadatik aurrera irla karibetarreko musikan izan zuten eraginera arte. Bizitza oso bat darama bikoteak rocksteadya mundura zabaltzen, eta hori ez da ahuntzaren gauerdiko eztula, emanaldian argi gelditu zen moduan. Musika jamaikarraren esentzia guztia transmititu zuten This Is My Song eta Stop That Train-en moduko klasikoekin eta areto guztia dantzan jarriz amaitu zuten ordu eta erdi pasatxoko kontzertua.

Blues, blues, blues

Ostiraleko gaua ona izan bazen, larunbatekoa ez zen atzean gelditu. Oraingoan, ordea, blues doinuek hartu zieten lekukoa reggae doinuei, John Primer bluesman historikoaren emanaldia kontzertu nagusia izanik.

Micky & The Buzz bilbotarrek ireki zuten gaua, Micky Paiano abeslari italiarra buru, Dabadaba bete zuten 300 lagunak dantzan jarriz. Blues klasikotik abiatuta, jump bluesa, rock-and-roll basatia eta rhythm & bluesa jorratzen ditu taldeak, kontrolatutako kutsu kaotikoko emanaldi bizi eta aldarrikatzailearekin. Zuzeneko indartsua dute bilbotarrek, saxofoi eta gitarra doinu biziengatik eta, batez ere, agertokia betetzen duenn Paiano abeslariarengatik. Ordubete eskaseko kontzertua eman zuten, ia geldialdirik gabe, giro ezin hobean eta baina gutxi jartzeko aukera eman zuena. Bereziki nabarmentzekoak Coffe to Go, Back from Hell eta euren EP bati izena ematen dion Strong Woman abestien zuzenekoak, baita Cindy Lauperren Girls Just Want to Have Fun kantaren bertsioa ere.

buzz

Micky & The Buzz talde bilbotarrak ireki zuen Mojo Workin’-eko larunbateko gaua.Juan G. Andrés

Jarraian, Chicagoko blueseko banda formazio klasiko bat igo zen oholtzara: bateria, baxua, gitarra eta harmonika. Ez zen, ordea, nolanahiko banda: John Primer Mississippin hazi eta hezitako bluesaren mitoa zuen buru, Quique Gomez harmonika jotzaile madrildarraren maila handiko taldeak lagunduta. Soinuarekin arazo tekniko batzuk izan ostean, laster eroso sentitzen hasi zen Primer, eta, bere 80 urteekin, bluesa zainetan daramala erakutsi zuen.

Muddy Waters, Junior Wells, Buddy Guy eta Magic Samen moduko bluesman handien gitarrista izandakoa da Primer, baita aspaldi bakarkako ibilbidea garatzen hasitakoa ere. Ez zen doinu modernorik edo fusio edo esperimenturik espero, eta ez zen halakorik egon, ezta behar ere. Chicagoko blues mardula nahi zuten zaleek, eta hori eman zien Primerrek: Hoochie Coochie Man, Mannish Boy eta beste klasiko ugari klasiko horiek argia ikusi zutenean horiek jotzen ari zenaren eskutik eta ahotik entzuteko aukera izan zuen Dabadaba bete zuten zaleek, baita beste hainbat abesti propio ere.

primer

John Primer bluesaren mitoak (ezkerrean, gitarrarekin) Quique Gomez harmonika jotzailearekin jo zuen larunbatean Mojo Workin’ jaialdian.Juan G. Andrés

Emanaldiaren amaiera aldera, Chicagoko doinuak bat-batean balada batekin tartekatu zuen Primerrek; akaso, hori izan zen jendea gutxien mugiarazi zuen unea. Laster itzuli zen blues elektrifikatuaren estilo gorenera eta, noski, Got My Mojo Working-ekin itxi zuen emanaldia, zale guztiekin batera abestuz eta dantzatuz.

 

Ez zen doinu modernorik edo fusio edo esperimenturik espero, eta ez zen halakorik egon, ezta behar ere. Chicagoko blues mardula nahi zuten zaleek

 

Ez dakigu Primerrek mojo bat duen lanean edo, besterik gabe, bluesa edukitzeak ematen dion forma ezin hobe hori, baina edozein blues zalek ikusi nahiko lukeen kontzertua eskaini zuen Dabadaban, eta ez dira halako mito bat hemen ikusteko askoz aukera gehiago egongo: “Donostian Mississippiko benetako ‘bluesman’ bat ikusteko azken aukera izango da”, esan zuen Punkok joan den astean hedabide honetan.

Hala bada, zorionekoak han egon ginenok, eta, beste aukerarik bada, ziur aski, Mojo Workin’-ari esker izango da, nori esker, bestela? Pandemiako kalteak gainditu ostean, edozer gainditu dezake orain jaialdiak. Jarrai dezala, beraz, Mojo Workin’-aren mojo-ak lanean, hiriarentzat ezinbestekoak baitira halako jaialdi txiki eta bereziak. Eta, Mojo Workin’-erako eta, oro har, bizitzarako, ez ahaztu The Magnetophonesen bide orria: osasuna, muxuak, amodioa, antifaxismoa eta musika beltza.

Azken egunetako irakurrienak

 

 

 

Donostiako azken berrien buletina

Donostiako azken berriak biltzen ditu hiru egunean behin.
Astelehen, asteazken eta ostiraletan iristen zaizu posta elektronikora.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943-46 72 36
  • donostia@hitza.eus
  • Ametzagaña, 19 20012 Donostia
  • Nor gara
  • Publizitatea
Berriki Kudeaketa Aurreratua KUDEAKETA AURRERATUARI
DIPLOMA
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.