Bilatu
Sartu
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Auzoak
      • Aiete-Miramon
      • Altza
      • Amara
      • Amara Berri-Loiolako Erribera
      • Añorga
      • Antigua
      • Bidebieta
      • Egia
      • Erdialdea
      • Gros
      • Ibaeta
      • Igeldo
      • Intxaurrondo
      • Loiola-Txomiñenea
      • Martutene
      • Morlans
      • Parte Zaharra
      • Ulia
      • Zubieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Eduki babestua
  • Astekaria
  • Iritzia
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Komunitatea
  • Agenda
  • Gehiago
    • 73. Zinemaldia
    • ATERKI
    • Jaiak
    • Adimena
    • Nor gara
    • Gure berri
    • Txoroskopoa
    • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Sartu
Kultura
Zinemaldia
73. Zinemaldia, kritika

'Franz': Kafkaren unibertsoa, eta aitari gutun bat

Xalba Ramirez @xalbaram
2025/09/22
Sail Ofiziala
 
Filma: Franz.
Zuzendaria: Agnieszka Holland (Polonia).

Pertsonaia konplexu batera hurbiltzerakoan bi aukera dituzu: edo sobera sinplifikatu edo sobera konplikatu. Hollandek erdibideko zerbait proposatu nahi du. Bizitzako pasarte batzuengan zentratu, eta, aldi beran, superprodukzioaren baliabide zinematografikoarekin collage eta eszena surrealistak gainjarriz unibertso kontzeptual bat sortu. Kafkaren zaleentzat apur bat gutxiegi; Kafka ezagutzen ez dutenentzat, akaso, gehiegi? (Ondo asmatuak gaur egungo turismo kafkiarrera saltoak. Kafkiarraren definizio ezin hobea turismoaren kultu arraro hori). 

Franzen familian zentratzen da, batez ere, filma. Aitan eta Ottla arreban. Baina kontakizuna azalekoa geratzen da, hain zuzen, badakigulako, xehetasun handiagoz, zer zen Franzek sentitzen zuena. Izan ere, 1919an, filmean agertzen ez den beste ezkontza frustratu baten ondorioz, Franzek bere aitari gutun erraldoia idatzi zion.

Max Brod lagun eta editorearen arabera, Kafkak amari eman zion gutuna, aitari helaraz ziezaion, baina honek ezkutatu omen zuen. 103 orrialde inguru zituen, 45, bertsio mekanografiatuan: “Duela gutxi galdetu zenidan zergatik dizudan horrenbeste beldur. Beti bezala, ez nuen jakin zer erantzun, alde batetik, eragiten didazun beldurragatik, eta, beste alde batetik, hori oinarritzen duten xehetasunak gehiegi direlako, hitz egiten dudanean adieraz ditzakedanak baino askoz gehiago”.

Honela, bere bizitzako xehetasun eta gogoeta ugariez gain, bere literatura ulertzeko gakoa ematen digu: “Nire idazkera zuri buruzkoa zen, zure bular gainean kexatu ezin nintzenaz kexatzen nintzen soilik hor”. 

Eta hortxe agertzen zaizkigu Metamorfosia-ko Gregor Samsaz eta Prozesua-ko Joseph K. pertsonaiak. Surrealismoa muturrera eraman zuen esan ezin zirenak esan nahi zituelako. Bizitzan isildutakoak idatzi zituen. “Seme, senar eta gizon gisa porrot egin zuenez, biktima gisa triunfatu nahi zuen”, dio Brodenek: “Sufrimendua zen bere perspektiba”. 

Filma ederra da, eta Kafkaren ezagutza erraldoia dago honen atzean. Pasarte gehiegi eta surrealismo gutxiegi, akaso? Edonola ere, laguntzen du ulertzen buru eta sentsibilitate erraldoi hori. Egun batean labezomorro esnatuko bazina, edo akusaziorik gabeko epaiketa luze-luzea izango bazenu nola sentituko zinateke? Eszenatokia surrealista bada ere, ezinegona bene-benetakoa baita. Eta, ia beti, gurasoen indarkeria du oinarrian. 

Gehigarria

Azala_gabonak_2025_web

Gabonak 2025

IKUSI

Azken egunetako irakurrienak

 

 

 

Donostiako azken berrien buletina

Donostiako azken berriak biltzen ditu hiru egunean behin.
Astelehen, asteazken eta ostiraletan iristen zaizu posta elektronikora.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943-46 72 36
  • donostia@hitza.eus
  • Ametzagaña, 19 - 20012 Donostia
  • Nor gara
  • Publizitatea
Berriki Kudeaketa Aurreratua KUDEAKETA AURRERATUARI
DIPLOMA
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.