Bilatu
Sartu
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Auzoak
      • Aiete-Miramon
      • Altza
      • Amara
      • Amara Berri-Loiolako Erribera
      • Añorga
      • Antigua
      • Bidebieta
      • Egia
      • Erdialdea
      • Gros
      • Ibaeta
      • Igeldo
      • Intxaurrondo
      • Loiola-Txomiñenea
      • Martutene
      • Morlans
      • Parte Zaharra
      • Ulia
      • Zubieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Eduki babestua
  • Astekaria
  • 20. urteurrena
  • Iritzia
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Komunitatea
  • Agenda
  • Gehiago
    • ATERKI
    • Jaiak
    • Adimena
    • Nor gara
    • Gure berri
    • Txoroskopoa
    • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Sartu

Euskara justizia sozialaren egunean

Bagera Euskaltzaleen Elkartea
2021/02/26

Otsailaren 20a Justizia Sozialaren eguna da, NBEk deituta. Kontzeptu zabala da justizia sozialarena, eta hizkuntzari dagokionez ere badugu zer hausnartu. Justizia sozialak eskatzen du gizarte batek eskura dituen ondasunak norbanakoen artean modu justu batean banatzea, bizimodu duina izateko baldintzak pertsona guztiei bermatzea, gizarte-eskubideekiko berdintasuna ziurtatzea.

Justizia sozial ezak migrazio mugimenduak sortzen ditu, kontinente, herrialde eta eskualdeen artean. Eta migraziorik gabe ere, justizia sozialaren bilaketak ohiko bizimodua aldatu beharra ekar dezake. Aldaketa horiek, migraziozkoek edo bestelakoek, eragina dute hizkuntz erabileran.

Pertsona batek herrialdea utzi behar badu, harrera egiten dion herrialdeko hizkuntza bereganatu beharko du. Herrialde edo eskualde baten barnean bizimodua aldatu behar duena ere bizimodu berriko kodeetara egokitu beharko da, tartean hizkuntza desberdin bat erabiltzera behartuta. Bestalde, komunitateen arteko gatazkak baldintza dezake hizkuntzen erabilera. Edozein jatorriko gatazka ere, beti dago botere-konflikto bat, hots, indar eta interes ekonomikoen arteko borroka. Talde zapaldua bere hizkuntzari uko egitera behartuta izan daiteke.

Euskararen kasuan, bigarren mailako euskal klasea esplotatuta egon da euskaldun elebakar izateagatik. Atzera begiratzen badugu, euskaldunek justizia sozialaren bila emigratu behar izan dute norabide desberdinetan. Ipar edo Hegoamerikara joandakoek ingelesa edo espainola ikasi behar izan zuten; egun, hemen etorkizunik aurkitu ez eta atzerrira doazen gazteek gutxienez ingelesa menderatu behar dute, eta bizitza berria alemanez, frantsesez, finlandieraz egingo dute agian, ez bada ingelesa haien lingua franca lanerako eta harreman sozialetarako nagusiki erabilia. Baina Euskal Herritik atera gabe, mendeetako joera izan da baserria utzi eta hirira joatea, eta horrek hizkuntza aldaketa ekarri izan du, euskara utzi eta frantsesa Iparraldean edo espainola Hegoaldean hizkuntza berritzat hartzea.

Halako prozesuak hizkuntza gutxituentzat kaltegarriak dira. Gurean bezala, antzera gertatu izan da Europako beste hainbat naziotan, ondorio okerragoekin batzuetan: duela gutxi entzun dugu Eskoziako gaelikoa desagertze arriskuan dagoela. Indartsuago dagoen katalanaren kasuan ere, alarmak piztu dira azken aldian.

Justizia sozialarekin lotuta, gogoan izan behar ditugu Euskal Herrira etorri diren immigranteak, haietako askok haien hizkuntza utzi behar izan dute hemen etorkizuna aurkitzeko, eta hor hizkuntza nagusiaren eta gutxituaren arteko lehia dago, hizkuntza nagusia (frantsesa/espainola) erakargarriago zaiela, euskararen kaltetan.

Gai konplexua da, noren begietatik ikusten den, noren hizkuntzatik aritzen den. Hizkuntza politika publikoak bermatu behar du euskararen erabilera, irakaskuntzan, administrazioan eta lan-munduan arreta berezia jarriz bere etorkizuna ziurtatzeko, Euskal Herrian bizi eta lan egiten dugun guztion justizia soziala hizkuntz eskubideekin eta kultur aniztasunarekin lotuz.

Jose Mari Zendoia Sainz, EHUko irakaslea eta ikerlaria

Azken egunetako irakurrienak

 

 

 

Donostiako azken berrien buletina

Donostiako azken berriak biltzen ditu hiru egunean behin.
Astelehen, asteazken eta ostiraletan iristen zaizu posta elektronikora.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943-46 72 36
  • donostia@hitza.eus
  • Ametzagaña, 19 20012 Donostia
  • Nor gara
  • Publizitatea
Berriki Kudeaketa Aurreratua KUDEAKETA AURRERATUARI
DIPLOMA
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.