Bilatu
Sartu
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Auzoak
      • Aiete-Miramon
      • Altza
      • Amara
      • Amara Berri-Loiolako Erribera
      • Añorga
      • Antigua
      • Bidebieta
      • Egia
      • Erdialdea
      • Gros
      • Ibaeta
      • Igeldo
      • Intxaurrondo
      • Loiola-Txomiñenea
      • Martutene
      • Morlans
      • Parte Zaharra
      • Ulia
      • Zubieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Eduki babestua
  • Astekaria
  • 20. urteurrena
  • Iritzia
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Komunitatea
  • Agenda
  • Gehiago
    • ATERKI
    • Jaiak
    • Adimena
    • Nor gara
    • Gure berri
    • Txoroskopoa
    • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Sartu
Gizartea
ATZERA BEGIRA

Trenarekin batera etorritako itxuraldaketa

Nortekoa edo Atotxakoa. Izenak izen, tren geltokia eraikitzeak inguruaren eta hiriaren eraldaketa bultzatu zuen. XIX. mendearen bigarren erditik hona, ordea, aldatzen joan direna azpiegitura bera da.

XX. mende hasieran osatu zuten tren geltokiaren eraikin multzoa.
Maitane Aldanondo Gabilondo @MaitaneAldanond
2025/03/21

Norteko geltokiaren lanak amaitzen dituztenerako, jatorrizkotik ezer gutxi geratuko da. Irun eta Madril lotuko zituen burdinbidearen asmoa bi hamarkada lehenagokoa bazen ere, 1864an iritsi zen lehen trena Donostiara. Jendeaz gain, salerosgaiak ere garraiatzen zituen, eta horrek hiria eraldatu zuen. Besteak beste, Egiako industrializazioa hauspotu zuen —Tabakalera, kasu, 1886an hasi ziren eraikitzen—; eta turismoa ere. Isabel II.aren udako egonaldiek udatiarrak erakarri zituzten, –bitxikeria gisa, hemen hartu zuen erbesterako trena–; eta azken karlistaldiaren ondoren (1872-1876), Madrilgo gortearen eta Europako aristokrazia eta burgesiaren udako oporleku bilakatu zen.

Horren eraginez, Alexandre Casimir Letourneur ingeniari frantsesak diseinatutako geltoki xumea 1880an zabaldu eta edertu zuen haren herrikide Albert Bierez ingeniariak. Ikur bilakatuko zen nasa nagusiaren gaineko markesina Parisko Eiffel et Cie lantegiari eskatu zion, baina, ziur aski, ez zuen Gustave Eiffelek berak egin.

Berdina, baina ez bera

1905ean, multzoa osatuko zuen azken elementua altxatu zuten: Atotxako atea. Asmoa Frantzia pasealekutik Egiako auzora joateko gainbide bat egitea zen, Atotxako zezen plazara eta belodromora zihoazenei bidea errazteko. Urte hartako urtarrilaren 20an, Parisko Alexandre III-ren antza duen Maria Kristina zubia inauguratu zuten. Haren amaieran zeuden komunak ez ziren ikuspegi «dotorea», horregatik, agintariek estiloarekin bat egingo zuen ate bat eraikitzeko eskatu zieten Marcelo Sarasola ingeniariari eta Jose Goikoa arkitektoari.

Harlanduz eta hormigoiz egindako bost arkudun portikoa askok Brandenburgoko Atea gisa ezagutzen dute, egiaz, Berlingoarekin antzekotasun gutxi izan arren, baten bat badu. Urtebete geroago, erloju bat jarri zioten. Diotenez, haren inguruan «C de H» (Camino de Hierro) eta «Del Norte» irakur zitekeen. Hura ere aldatzen joan da, baina denboraren erreferentzia beti mantendu dute, atea egon den heinean, noski; nahiz eta zenbait boladetan geldi egon.

1980ko hamarkadan, jatorrizko atea desegin eta harearriz estalitako hormigoiz berreraiki zuten. 2013an, autobus geltokiko lanek ere desagerrarazi zuten, eta tren geltokikoek, metro batzuk aurreratu. Gainbidea, berriz, betirako desagertu da. 1995etik babes maila gorena zuen geltokiak, hiriaren irudi eta memoria historikoaren osagai oinarrizko eta ordezkaezina izanik. 2010ean, murriztu egin zuten eta, jada, beste zerbait bilakatu da.

Azken egunetako irakurrienak

 

 

 

Donostiako azken berrien buletina

Donostiako azken berriak biltzen ditu hiru egunean behin.
Astelehen, asteazken eta ostiraletan iristen zaizu posta elektronikora.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943-46 72 36
  • donostia@hitza.eus
  • Ametzagaña, 19 20012 Donostia
  • Nor gara
  • Publizitatea
Berriki Kudeaketa Aurreratua KUDEAKETA AURRERATUARI
DIPLOMA
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.