Bilatu
Sartu
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Auzoak
      • Aiete-Miramon
      • Altza
      • Amara
      • Amara Berri-Loiolako Erribera
      • Añorga
      • Antigua
      • Bidebieta
      • Egia
      • Erdialdea
      • Gros
      • Ibaeta
      • Igeldo
      • Intxaurrondo
      • Loiola-Txomiñenea
      • Martutene
      • Morlans
      • Parte Zaharra
      • Ulia
      • Zubieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Eduki babestua
  • Astekaria
  • 20. urteurrena
  • Iritzia
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Komunitatea
  • Agenda
  • Gehiago
    • ATERKI
    • Jaiak
    • Adimena
    • Nor gara
    • Gure berri
    • Txoroskopoa
    • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
  • Harpidetu zaitez! Izan HITZAKIDE
  • Zozketak
  • Denda
  • Hemeroteka
  • Nor gara
Sartu
Euskara
Antzerkia
Aizpea Goenaga, aktorea

Antzerkiaren Nazioarteko Eguna: amestu dezagun

antzerki Hika Teatroaren 'Zorretan' antzezlanak eskuratu du aurten Donostia Antzerki Saria.Xalba Ramirez
Bagera Euskaltzaleen Elkartea
2025/03/28

1962tik, urtero, martxoaren 27an, Antzerkiaren Nazioarteko Eguna ospatzen da, eta sortzaileren batek manifestua idazten du. Urtero. Antzerkiaz, haren egoeraz, eta beste hamaika aldarrikapen edo begiradaz betetako testu hori munduko antzokietan, emanaldia hasi aurretik, irakurri ohi da. Donostian, esate baterako, Viktoria Eugenia antzokian, euskal talde bati Donostia Antzerki Saria eman, manifestua irakurri eta saritutako antzezlana taularatzen da.

Dagoeneko irakurri diren (64) manifestu gehienak gizonezkoek idatziak dira. Antzerkiak, barrearen bidez, hausnarketaren bidez, edota fantasia eta magia erabiliz… gizartearen funtsezko gaiak ispilu batean ikusiko bagenitu bezala, ikusleei aurrez aurre jartzeko indarra du. Hala baina, genero ikuspegiaren aldetik, ispilu hori zikin samarra dagoela esan beharra dago.

Aurten, greziar antzerkigile, zuzendari eta antzerki irakaslea den Teodoros Terzopoulosek idatzi du manifestua. Eta bere aldarrikapenaren amaieran hauxe esaten du: «Memoria lantzeko eta egungo Erdi Aroko diktadura anitzetik sortu den erantzukizun moral eta politiko berriari aurre egiteko narrazio forma berriak behar ditugu».

Arrazoi osoa du. Beldurraren eta gezurren garaiak datoz. Ez dira garai onak askatasunarentzat. Eta are gutxiago gurearen moduko kulturarentzat, eta jakina, zer esanik ez antzerkiarentzat. Baina antzerkiaren nazioarteko eguna dela eta, zein da benetan euskaraz egiten den euskal antzerkiaren egoera? Zer dugun eta zer behar dugu? Nola lortu euskal antzerkiak duintasuna? Zer du euskal antzerkiak handi? Zer du indartu beharreko? Nahikoa ahalegin egiten al dute erakundeek behar diren ekoizpenak egiteko?

Teodorosek, bere manifestuan galdera mordoa egin ondoren, honako hau dio: «Behin betiko erantzunik ez duten galderak, antzerkia existitzen delako eta irauten duelako, erantzunik gabeko galderei esker».

Galderarik ez, beraz! Euskal antzerkia indartsu dago, bai. Sortzaile mundialak ditugu. Talde berri asko sortu dira. Antzoki duinak ditugu. Jaialdiak. Eta antzerkia ikusteko aukera ere badugu. Sareak emandako —Euskadiko Antzoki Sareak— 2024ko irailetik abendura bitarteko ikuskizunen datuak hauek dira: 182.280 lagunek gozatu dute sareko antzokiek eskainitako ikuskizunez. Batez besteko ikusle kopurua 271 lagunekoa izan da, emanaldi bakoitzeko. Ikusleen %60,2 antzerkian izan dira eta %10,8 dantzan. Euskarazko antzerkiak 29.710 pertsona bildu ditu, eta, horietatik, %39 haurrentzako ikuskizunetara joan da.

Baina goazen euskaraz egiten den euskal antzerkiaz hitz egitera. Euskaraz sortu eta antzezten diren antzezlan gehienak haurrentzako ikuskizunak dira. Helduentzat jatorriz euskaraz —hau da, jatorrizko testua euskaraz idatzia izan dena eta muntaketa lehendabizi euskaraz egin dena— edo euskara hutsean egiten den antzerkiari buruzko datu zehatzik ez dut topatu. Baina, eman dezagun, haur antzerkia kenduta, azken sei hilabete hauetan eta euskal erkidegoan, 18.123 ikusle izan dituela euskal antzerkiak. Horietako antzezlan gehienak, ordea, itzulitako lanak izan dira; jatorriz beste hizkuntza batean idatziak eta euskarara ekarriak. Eta gehienak, gainera, gaztelaniaz zuzendu dira, eta ondoren egin da euskarazko muntaketaren lanketa.

Badakit ez nukeela galderarik egin beharko, baina nola bizirauten dute euskaraz edo bi hizkuntzatan aritzen diren talde eta konpainiak? Hor dago nekearen nekez euskal talde batek 30 urteren ondoren ekoizteari agur esan behar izatea. Edota izen handiko zuzendari eta aktoreen artean, nekea, aurrera egiteko zailtasunak eta horrelakoak entzutea oso normala da. Ez da kexua, errealitatea baizik. Zaila da. Bai, zein nekeza den euskalduna izatea, eta antzerkilaria bazara… zer esanik ez!

Hala ere, Euskal Herrian antzerkiak aurrera egiteko bide berriak topatzearen etengabeko borroka horretan, oso bizirik dirau. Ibilbide profesional luzea dutenez gain, belaunaldi berriak ere gogotsu ari dira sormena landu eta lengoaia berriekin lanean. Dantzertitik eta Euskla Herrian barrena dauden beste hainbat eskola, tailer eta taldeetatik belaunaldi berrien lanak ikusteak sekulako poza ematen du.

 

Euskal Herrian antzerkiak aurrera egiteko bide berriak topatzearen etengabeko borroka horretan, oso bizirik dirau

 

Baina euskaraz egiten den euskal antzerkia zeharo baldintzatuta dago: gai dramatikoegiak zailagoak dira programatzeko, beraz, hobe komedia egiten bada; bestetik, euskara hutsean eginez gero, bolo gutxiago aterako dira, beraz, bi hizkuntzatan egitea hobe —beti, euskararen kaltean—, talde eta konpainiek hartu behar dute bere gain muntaketaren arriskua; ekipo tekniko txikia, edozein lekutan sartzeko moduko muntaketa behar da egin eta aktore gutxikoa. Atzo bertan bi aktore handiri entzundakoa:

—Ea zuen antzezlana ikusteko aukerarik dudan.
—Ez, ez duzu ikusiko ze ja 
euskaraz ez zaigu bolo 
gehiago aterako.
—Zer zarete aktore asko?
—Bai, bost.
—
Uf… ja hori aurrera eramaten zaila.

Halaxe da. Zaila. Baina ez dut ezkorra izateko gogorik, horregatik, euskal antzerkia eta euskaraz egiten den euskal antzerkia hauspotzeko hauek dira nire amets batzuk:

Antzerkia hezkuntzan indartzea. Transmisioa bultzatu. Baliabideak handitzea. Programazioa zabaltzea. Jaialdiak sustatzea. Antzerkia ezinbesteko bilakatzea. Euskal antzerkia landuko duen Euskal Zentro Dramatikoa, sorkuntza dramatikoa, artxiboak, eta ikerketa bultzatuko dituena. Antzoki eta erakunde publikoetatik euskarazko ekoizpenak indartzea, baldintzarik eta estuasunik gabe. Aktoreei duintasunez lan egiteko aukerak ematea. Euskaraz behar adina aktorerekin egiteko lanak ikusi ahal izatea. Literatura dramatiko gehiago argitaratzea. Eta… eta abar, eta abar, eta abar… eta gehiago!

* Ez dut izenik esan, inor aipatu gabe utzi ez nezan. Baina esker mila gure herrian antzerkia hain ederra, aberatsa eta bizia egiten duzuen guztioi.

Azken egunetako irakurrienak

 

 

 

Donostiako azken berrien buletina

Donostiako azken berriak biltzen ditu hiru egunean behin.
Astelehen, asteazken eta ostiraletan iristen zaizu posta elektronikora.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943-46 72 36
  • donostia@hitza.eus
  • Ametzagaña, 19 20012 Donostia
  • Nor gara
  • Publizitatea
Berriki Kudeaketa Aurreratua KUDEAKETA AURRERATUARI
DIPLOMA
  • Cookieak
  • Pribatutasun politika
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Zure babesa behar dugu Donostia den horretan aztertzen eta kontatzen jarraitzeko.